۰

نیاز عربستان به نفت 85 دلاری

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول گفت:« قیمت مورد نیاز عربستان برای برابر کردن دخل و خرجش در بودجه ، ۸۰ تا ۸۵ دلار در هر بشکه است» .
نفت عربستان - میز نفت
نفت عربستان - میز نفت
به گزارش میز نفت ، یک مقام صندوق بین المللی پول گفت عربستان سعودی ، صادرکننده برتر نفت به  قیمت 80 تا 85 دلار در هر بشکه برای متعادل کردن بودجه اش در سال جاری نیاز دارد . 

قیمت مورد نیاز نفت برای ریاض بستگی به چند عامل دارد : سطح تولید نفت ، مقدار درآمد نفتی عربستان که به بودجه منتقل می‌شود و نحوه عملکرد درآمدهای غیرنفتی در سال جاری . 

جیهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول گفت:« قیمت مورد نیاز عربستان برای برابر کردن دخل و خرجش در بودجه ، 80 تا 85 دلار در هر بشکه است» . 

قیمت نفت خام بیش از 30 درصد از اوج 86 دلار در هر بشکه ماه اکتبر سقوط کرد. شاخص نفت خام برنت روز دوشنبه حدود 62 دلار در هر بشکه معامله شد . 

این بی ثباتی قیمت بر دارایی های عمومی و رشد اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت تاثیر گذاشته است . 
آزور گفت:« این شرایط بر توانایی نهایی آنها در تامین هزینه هایشان تاثیر نمی گذارد چون گسترش اوراق قرضه این کشور کم است ولی بر حسابهای مالی اثر می گذارد» . عربستان سعودی پس از سقوط قیمت نفت در اواسط 2014 که باعث کاهش درآمدهایش شد ، به طور روزافزونی از بازار های بین المللی وام گرفته است . 

آزور گفت افزایش بدهی عربستان نگران کننده نیست مخصوصاً وقتی با ذخایر ارز خارجی این کشور مقایسه شود و یا وقتی حساسیت مثبت سرمایه‌گذاری آن مورد توجه قرار گیرد . 

پس از سال ها تثبیت و رشد ضعیف، ریاض قصد دارد مخارج دولت را در سال جاری افزایش دهد تا اقتصادش رونق پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود مخارج عربستان از 1.030 تریلیون ریال در 2018 به 1/106 تریلیون ریال ( 294.92 میلیارد دلار) برسد . 

آزور گفت دولت عربستان می‌تواند از پس محرکهای اضافی بر آید ولی اولویت این کشور باید تعادل بودجه تا 2023 باشد . 
ریاض پیش بینی می کند که کمبود بودجه آن در سال جاری تا 131 میلیارد ریال از 136 میلیارد ریال سال قبل کاهش پیدا کند . 


منبع : تسنیم
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 23055
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *