هدف از عرضه میعانات گازی در بورس چیست؟

23 بهمن 1397 ساعت 11:49

وزارت نفت با هدف تنوع‌سازی روش‌های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش، تصمیم به عرضه میعانات گازی در این رینگ گرفته و بر این باور است از آنجا که بازار و مشتریان نفت خام نسبت به میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی محدودتر است، این عرضه در بورس موفق تر خواهد بود.


به گزارش میز نفت ، شرکت ملی نفت در راستای اجرای بند ۱۳ سیاست کلی اقتصاد مقاومتی درباره تنوع در روش‌های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش و اجرای ماده ۴ قانون ششم توسعه کشور و هم‌چنین در ادامه مسیر توجه به تقاضای بازار و مشارکت بخش خصوصی در صادرات، پس از عرضه نفت خام، عرضه میعانات گازی را در دستور کار قرار داده است.

جزئیات عرضه میعانات گازی در بورس

طبق اطلاعیه‌ای که توسط شرکت ملی نفت ارائه شد، احتمالاً روز آینده و یا دوشنبه پیش‌رو یک میلیون بشکه میعانات گازی در محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای عرضه شود. قیمت عرضه در این مرحله بر اساس میانگین ۱۰ قیمت پایانی نفت خام دوبی محاسبه شده و به ازای هر بشکه ۶۱.۰۴ دلار تعیین شده است. بارگیری محموله میعانات گازی در عسلویه و یا از طریق انتقال کشتی به کشتی در پایانه خارک انجام خواهد شد؛ هم‌چنین محدودیتی در مقصد ارسالی محموله وجود ندارد.

پیش پرداخت شش درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های این عرضه است. هم‌چنین مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شده است.

بازاریابی نفت خام از میعانات سخت‌تر است

در این راستا، امیرحسین تبیانیان - نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که برای نخستین دفعه است که میعانات گازی در چارچوب‌های جدید عرضه می‌شود، اظهار کرد: ساختار این عرضه مشابه ساختار عرضه نفت خام در بورس است. هرچه به سمت فرآورده‌ها حرکت کنیم و از نفت خام فاصله بگیریم، بازاریابی ساده‌تر می‌شود و این موضوع شرایط بهتری را برای خریداران ما فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کرد که مانند نفت خام مکانیزمی که در آن عمل می‌کنیم، جدید است و انتظار ما این است که مانند نفت خام در عرضه‌های اولیه، بیش‌تر مشتریان با این روش و سبک بازاریابی و تسویه آشنا شوند که بتوانند در این مسیر قرار بگیرند.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس، با تاکید بر این‌که برای فروش نفت خام معافیت‌هایی وجود دارد اما در فرآورده و میعانات این معافیت‌ها وجود ندارد، توضیح داد: بنابراین شرکت ملی نفت برای بازاریابی و فروش نفت خام راحت‌تر عمل می‌کند. اما مشتریان ما در بورس بازارهایی را هدف قرار می‌دهند که مشتریان سنتی ما نیستند. در این بازارها هرچه از نفت خام فاصله بگیریم، بازاریابی و فروش راحت‌تر است. بازاریابی نفت‌خام سخت‌تر است زیرا بازیگران و بازارهای نفت‌خام محدودتر هستند. به هر حال زمانی که بازارها پراکنده‌تر باشد بازاریابی و فروش ساده‌تر می‌شود.

تبیانیان افزود: بازار نفت خام پیچیده‌تر و مشخص‌تر است و فعالان بخش غیر دولتی کار سخت‌تری را دارند. البته نشدنی نیست اما کار نسبت به فرآورده‌ها سخت‌تر است.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 23056

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23056/هدف-عرضه-میعانات-گازی-بورس-چیست

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir