کاهش واردات نفت هند از ایران

27 بهمن 1397 ساعت 11:38

واردات نفت هند از ایران ۴۵ درصد در ژانویه کاهش یافت و به ۲۷۰۵۰۰ بشکه در روز رسید.


به گزارش میز نفت ، واردات نفت هند از ایران 45 درصد در ژانویه کاهش یافت و به 270500 بشکه در روز رسید. این مقدار کمتر از 300 هزار بشکه ای بود که برای این ماه پیش بینی کرده بودند. برخی محموله‌ها تاخیر داشتند . 

آمریکا در ماه نوامبر تحریم هایی علیه ایران با هدف فلج کردن اقتصاد وابسته به نفت این کشور اعمال کرد. ولی یک معافیت 6 ماهه به هشت کشور از جمله هند داد تا نفت ایران را وارد کنند . 

هند می‌توانست تا 1.25 میلیون بشکه نفت در ماه معادل 300 هزار بشکه در روز وارد کند. واردات ماه ژانویه از ایران 10.4 درصد کمتر از ماه دسامبر بود . 

ایران هفتمین عرضه کننده بزرگ نفت به هند در ژانویه بود، درحالیکه در دسامبر رتبه ششم را داشت و سال گذشته سومین عرضه کننده نفت به هند بود. سهم ماه گذشته تهران در واردات نفت هند، از 10 درصد سال گذشته به 6 درصد کاهش یافت .

در ده ماه اول سال مالی جاری که از آوریل شروع شد، واردات هند از ایران 14.5 درصد رشد کرد و به 507 هزار بشکه در روز رسیده بود چون پالایشگاه های هند پیش از آغاز تحریم های ایران، خرید نفت از این کشور را به خاطر تخفیف هایی که تهران داده بود بالا بردند . 

ایران امیدوار بود در 2018/19 بیش از 500 هزار بشکه در روز نفت به هند بفروشد و برای تقویت فروش به این کشور، کشتیرانی رایگان و یک دوره اعتباری طولانی را پیشنهاد داده بود . 

پالایشگاه‌های هیندوستان پترولیوم و بهارات پترولیوم، شرکت پالایشگاهی مانگالور و شرکت نفت هند در مارس هم به اندازه فوریه نفت می خرند . 

شرکت نفت ملی هند در فوریه 5 میلیون بشکه نفت سفارش داد، پالایشگاه مانگالور 2 میلیون بشکه و هیندوستان پترولیوم و بهارات پترولیوم هر کدام یک میلیون بشکه نفت سفارش دادند . 

طی سال مالی قبلی که در 31 مارس 2018 پایان یافت، پالایشگاه‌های هند بخاطر نزاع بر سر اعطای حق توسعه یک میدان گازی بزرگ، خرید از ایران را کاهش داده بودند . 

واردات نفت هند از ایران در سال مالی جاری بیشتر از 450 هزار بشکه در روز یا 22.6 میلیون تنی خواهد بود که در سال مالی گذشته وارد شده بود . 

واردات کل هند در ژانویه حدود 4.6 میلیون بشکه در روز بود یعنی حدود 10.4 درصد کاهش نسبت به سال قبل . 


منبع : تسنیم


کد مطلب: 23076

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23076/کاهش-واردات-نفت-هند-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir