۰

تحلیل ویتول درباره تحریم‌های نفتی

​بزرگترین بازرگان انرژی جهان پیش بینی کرد قیمت نفت به دلیل کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا که باعث کمبود نفت سنگین می‌شود، افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.
تحلیل ویتول درباره تحریم‌های نفتی
به گزارش میز نفت به نقل از ایسنا، راسل هاردی، مدیرعامل گروه ویتول اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که قیمت نفت بالاتر رود زیرا عرضه نفت تا سه ماهه چهارم محدودتر خواهد شد.

در آستانه کنفرانس سالانه نفت بین‌المللی لندن، بازرگانان با بازاری مواجه هستند که به میزان فزاینده‌ای دچار شکاف شده است.

در حالی که عرضه گسترده از سوی مناطق شیل آمریکا، فراوانی عرضه نفت سبک شیرین را به دنبال داشته است، عرضه نفت سنگین که پالایشگاه‌ها برای سودآوری بالاتر روی فرآوری آن میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده‌اند محدودتر شده و به افزایش نرخ گریدهای دارای سولفور بالا منجر شده است.

هاردی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: کمبود نفت سنگین به مدت شش ماه دیگر ادامه خواهد داشت. تصمیم اوپک برای محدودیت عرضه و وضعیت ایران و ونزوئلا به معنای عرضه کمتر نفت سنگین است.

این وضعیت الگوی قیمت بازار را تغییر داده و اختلاف قیمت میان نفت برنت و قیمت پایه دوبی در اوایل ماه میلادی جاری به پایین‌ترین حد در ۹ سال اخیر رسید.

افزایش نرخ نفت سنگین، خبر خوبی برای غول‌های اوپک مانند عربستان سعودی و عراق است که نفت سبک شیرین چندانی تولید نمی‌کنند و بیشتر تولید آنها نفت سنگین کثیف است. خودرو سواران هم ممکن است سود ببرند زیرا فراوانی نفت سبک شیرین اغلب به وفور بنزین و قیمت‌های پایین‌تر منتهی می‌شود.

اگرچه ویتول نسبت به غول‌هایی مانند اکسون موبیل و رویال داچ شل کمتر شناخته شده اما بزرگترین بازرگان مستقل جهان است و بیش از هفت میلیون بشکه در روز نفت را جابجا می‌کند که برای تأمین نیاز چهار کشور آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا کفایت می‌کند.

مدیر ویتول گفت: افزایش اخیر قیمت‌ها که برنت را به بالای ۶۵ دلار در هر بشکه رساند، بر مبنای عوامل عرضه و تقاضا کاملاً منطقی بود در حالی که ریزش قیمت برنت از ۸۵ به ۵۰ دلار در فاصله اکتبر تا دسامبر، اندکی غیرمنطقی بود.
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 23162
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *