۰

افزایش تولید گاز بدون برنامه جامع!

فزایش تولید گاز کشور بدون ایجاد بستر صادراتی برای آن و پیگیری نکردن برنامه‌های صادرات گاز به صورت جدی نشان از بی‌برنامگی در این حوزه دارد و موجب مصرف این منابع ملی با قیمت‌های پایین در موارد غیرضروری در داخل کشور می‌شود.
تولید گاز - میز نفت
تولید گاز - میز نفت
به گزارش میز نفت ، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری خود به مناسبت دهه فجر اعلام کرده است که به زودی چهار فاز جدید 13، 22، 23 و 24 پارس جنوبی به بهره برداری خواهد رسید و در روزهای آینده این چهار فاز گازی توسط ریاست جمهوری به صورت رسمی افتتاح می‌گردد.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز غنی ایران از میدان گازی مشترک پارس جنوبی روزانه 600 میلیون مترمکعب در روز است که با احتساب بهره برداری از این چهار فاز جدید این ظرفیت از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور خواهد کرد. علاوه بر این هم اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز شیرین  در منطقه پارس جنوبی حدود 570 میلیون مترمکعب است که با بهره برداری از این فازهای جدید این ظرفیت نیز به حدود 670 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و این بدان معنی است که عملا روزانه 100 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده خواهد شد.

*صادرات گاز کشور همچنان در بلاتکلیفی

از طرف دیگر، اما برنامه‌های صادرات گاز کشور همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. صادرات گاز به پاکستان از طریق خط لوله IP تنها به پیگیری از راه دور  و ابراز علاقه‌های طرفین در سطح رسانه‌ها متوقف گردیده و پیشرفتی در اجرای آن به نظر نمی‌رسد حال آنکه  خط لوله تاپی رقیب این خط لوله با جدیت در حال پیگیری است.

صادرات به عمان نیز در حالی که قرار بود در طی سال جاری عملیات اجرای آن آغاز گردد و به نتیجه مشخصی برسد عملا حتی مناقصات آن نیز در سال جاری برگزار نگردید و اجرای آن همچنان متوقف است. صادرات به بصره عراق نیز که قرارداد رسمی و قطعی در رابطه با آن به امضای طرفین رسیده و حتی زیرساخت صادراتی آن نیز وجود دارد از سال 94 تا کنون  پس از گذشت 3 سال، اجرای آن در هاله‌ای از ابهام است و تنها چندبار در حجم‌های بسیار پایین صادرات گاز به این مقصد انجام گرفته است.

صادرات گاز طبیعی علاوه بر مزایای اقتصادی که برای کشور به همراه دارد به دلیل ویژگی‌های ذاتی بازار خود مزایای سیاسی و امنیتی زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت. چرا که به دلیل وابسته شدن امنیت انرژی کشور وارد کننده به واردات گاز از ایران عملا  مانع اعمال تحریم شده و در روابط سیاسی نیز به عنوان ابزاری موجب افزایش توان چانه زنی کشور خواهد گردید.

به طوری که در طی تحریم‌های فعلی صادرات گاز به عراق به مقصد بغداد با وجود فشارهای آمریکا هرگز قطع نگردید و دولتمردان عراق در مقاطع مختلف ضمن مخالفت با تحریم‌های یکجانبه امریکا در این زمینه، به ادامه واردات گاز از ایران تاکید کرده اند. امریکا نیز با علم به این وابستگی امنیت انرژی، واردات گاز برای عراق را از تحریم‌ها نفتی معاف کرده است.

افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در رقابت با قطر قطعا امری منطقی است که در طی سال‌های گذشته از سوی دولت‌های مختلف پیگیری شده است. اما افزایش تولید گاز کشور بدون ایجاد بستر صادراتی برای آن و عدم پیگیری مجدانه برنامه‌های صادرات گاز کشور در این زمینه نشان از بی برنامگی در این حوزه دارد که موجب می‌گردد این منبع ملی با قیمت‌های پایین در مصارف غیرضروری و زیانده در داخل کشور به مصرف برسد که نتایج مثبتی برای کشور به همراه نخواهد داشت.

بنابراین ضروری است مسئولین در کنار تلاش برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور در میدان مشترک پارس جنوبی توجه ویژه‌ای به توسعه بازارهای صادراتی کشور در همسایگی ایران کنند تا ضمن جلوگیری از هدر رفت این منابع برای کشور بتوان از مزایای سیاسی و امنیتی این صادرات در مواقع بحرانی همچون تحریم کنونی برای کشور نیز بهره برد.

منبع : فارس
چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 23184
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *