پرونده‌اي درباره پالایشگاه سازی

سنگاپور، قطب جدید پالایشی

10 اسفند 1397 ساعت 10:20

سنگاپور کوچکترین کشور جنوب شرقی آسیاست و تمام نفت و گاز خود را وارد می‌کند. این کشور جزو کشورهای پیشتاز در صادرات محصولات پالایشی است و پتروپالایشگاه واقع در جزیره جورانگ این کشور، بزرگترین پتروپالایشگاه جهان است.


به گزارش میز نفت ، کشور سنگاپور که از چند جزیره تشکیل‌شده است. ازلحاظ مساحت از تهران هم کوچکتر است. ذخایر معدنی اندکی دارد و اقتصاد پررونق خود را مدیون بخش خدمات و صنعت است. رشد تولید ناخالص داخلی‌این کشور ، 1/2 درصد است .جزیره ی پرتراکم سنگاپور، با جمعیت 5.6  میلیون نفرو با جاذبه های گردشگری  فراوان،هم‌اکنون چهارمین مرکز اقتصادی بزرگ دنیا است.



نمودار 1-نمودار تراز مصرف انرژی سنگاپور سال 2016 (منبع: آژانس بین‌المللی انرژی (eia))

 

همان‌طور که در نمودار تراز انرژی دیده می‌شود تمامی نفت و گاز مصرفی سنگاپور وارد می‌شود؛ که مبدأ بخش عمده‌ی آن خاورمیانه بوده و ظرفیت پالایشی‌اش تقریباً 3/1 میلیون بشکه در روز است. بعد از گذراندن فرایند پالایشی بجز کسر بخش اندکی از آن برای مصارف داخلی و صنایع، بقیه به کشورهای منطقه صادر می‌شود.
نمودار 2-نمودار مصرف سالانه نفت در سنگاپور (منبع: آژانس بین‌المللی انرژی (eia))

نمودار صعودی فوق که نشان از تقاضای رو به رشد سنگاپور در طول سالهای 1980-2015 دارد علاوه بر مصرف داخلی حاکی از افزایش ظرفیت پالایشگاهی است بااینکه این کشور، اصلاذخایر هیدروکربنی بومی ندارد، از مهم‌ترین مراکز پالایش نفت در دنیاست.

پیشینه‌ صنعت پالایش نفت در سنگاپور به پنج دهه قبل می‌رسد. بعد از سوددهی صنعت پالایش و ایجاد رونق اقتصادی در این کشور، شرکت ملی نفت هند و برخی کشورهای منطقه به فکر رقابت با این کشور افتادند. آن‌طرف میدان هم سنگاپوری‌ها دست روی دست نگذاشتند و دو هدف را در پیش گرفتند یکی از این اهداف تقویت جایگاه این کشور به‌عنوان پایگاه ذخیره‌سازی تجاری نفت بوده به‌گونه‌ای که در عرض چند سال این ظرفیت دو برابر شود و هدف دیگر را تکمیل زنجیره‌ی ارزش نفت با محوریت توسعه‌ی بخش پتروشیمی قراردادند تا باروی آوردن به صنایع پایین‌دستی و استفاده از تنوع محصولات این بازار از گردونه‌ی رقابت عقب نمانند. این کشور ثروتمند بابکار گرفتن برنامه‌ی درست و حساب‌شده برای این اهدا ف مثل معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی، در سال 2015 موفق به کسب رتبه‌ی سوم جهان درزمینهٔ صادرات محصولات پالایشی شد که بیش از نیمی از آن را به مالزی، اندونزی و چین صادر می‌کند.

دولت سنگاپور قصد دارد در درازمدت، همچنان ظرفیت پالایش خود را افزایش دهد. جزیره جورانگ در جنوب این کشور مرکز صنایع پتروشیمی سنگاپور است؛ که با ساخت پتروپالایشگاه بزرگ جورانگ در آن، به سمت ساخت نسل جدید پالایشگاهها حرکت می‌کند. پالایشگاه‌هایی که با ترکیب و حذف برخی واحدهای پالایشی، چند مرحله در تکمیل زنجیره‌ی ارزش نفت پیش رفته و با محصولات متنوع، چندین برابر ارزش‌افزوده بیشتر را دنبال می‌کنند.

*پتروپالایشگاه جورانگ سنگاپور

این مجموعه که توسط شرکت اکسون موبیل در سال 1980 و در جزایر جورانگ سنگاپور ساخته‌شده، متعلق به همین شرکت است جورانگ، بزرگ‌ترین مجموعه‌ی پتروپالایشی در دنیاست و بخش پالایشی آن با ظرفیت 600 هزار بشکه در روز، ششمین پالایشگاه بزرگ دنیاست.

نمودار 3-خلاصه عملیات پتروشیمیایی پتروپالایشگاه جورانگ

محصولات پالایشی آن شامل LPG، بنزین، نفتا، کروسین، گازوئیل، نفت کوره و باقیمانده‌ها نظیر واکس و روان کننده‌ها است که مجموعاً 465 هزار بشکه در روز می‌شوند. محصولات پتروشیمی پتروپالایشگاه جورانگ نیز، بنزن، پارازایلن، تولوئن، ارتوزایلن، اتیلن، بوتن، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و ایزونونیل الکل است که از حیث تنوع و گستردگی کم‌نظیر است.

در طی سال‌ها حداقل 8 میلیارد دلار برای این مجموعه هزینه شده است. بخش پالایشی و پتروشیمی هرکدام دارای 900 نیرو و پتروپالایشگاه درمجموع دارای 1800 نیرو است. برای ساخت این مجموعه 20 هزار نفر مشغول به کار بودند.



منبع : فارس


کد مطلب: 23185

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23185/سنگاپور-قطب-جدید-پالایشی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir