۰

بی‌اعتنایی اوپک به ترامپ با کاهش شدیدتر تولید

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک با عرضه کمتر از سوی عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان خاورمیانه و همچنین افت بیشتر تولید ونزوئلا، در فوریه به پایین‌ترین میزان در چهار سال گذشته رسید.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته با وجود انتقاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، صورت گرفته که دوشنبه گذشته در پیام توییتی از این گروه خواسته بود محدودیت عرضه را تسهیل کند و هشدار داده بود قیمت نفت گران شده است.

اوپک و متحدانش از اول ژانویه توافق کاهش تولید جدیدی را برای جلوگیری از اشباع عرضه و تثبیت بازار آغاز کردند. منابع اوپک می‌گویند این توافق با وجود فشار ترامپ پیش خواهد رفت. یک منبع اوپک در خصوص توئیت رئیس جمهور آمریکا گفت: ما به برنامه کاهش تولید پایبند هستیم.

طبق نظرسنجی رویترز، اوپک متشکل از ۱۴ کشور در فوریه ۳۰.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که پایین‌ترین میزان تولید اوپک از سال ۲۰۱۵ به شمار می‌رود. تولید ۳۰.۹۸ میلیون بشکه در روز اوپک در ژانویه مورد بازنگری قرار نگرفت.

قیمت نفت تحت تأثیر تولید کمتر عربستان و محدودیت‌های ناخواسته تولید در سایر کشورهای اوپک و چشم اندازه عرضه کمتر از سوی ونزوئلا که تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، از پایین ۵۰ دلار در دسامبر به ۶۶ دلار در هر بشکه صعود کرده است.

اوپک به همراه روسیه و سایر کشورهای غیر اوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در دسامبر برای کاهش عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ توافق کردند که سهم اوپک از این کاهش تولید، ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

بر پایه نظرسنجی رویترز، از میان اعضای اوپک، ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در کاهش تولید معاف شدند. یازده عضو اوپک در فوریه پایبندی ۱۰۱ درصدی به کاهش تولید را نشان دادند که بالاتر از ۷۰ درصد در ژانویه بود.

در میان کشورهایی که از کاهش تولید معاف شدند، عرضه ونزوئلا سقوط بیشتری کرد در حالی که ایران موفق شد با وجود اینکه تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، صادراتش را افزایش دهد.

جدیدترین توافق اوپک پلاس تنها چند ماه پس از موافقت این گروه با تولید بیشتر نفت برای تسهیل محدودیت عرضه که از سال ۲۰۱۷ اجرا شده بود، صورت گرفت.

بزرگترین کاهش تولید در اوپک

طبق نظرسنجی رویترز، بزرگترین کاهش عرضه مربوط به عربستان سعودی بود که بزرگترین تولید کننده اوپک است و حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز نفت کمتری در ژانویه تولید کرد.

تولید عربستان سعودی در نوامبر با درخواست ترامپ برای تولید بیشتر نفت به منظور محدود کردن رشد قیمت‌ها و جبران از دست رفتن عرضه ایران، به رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز صعود کرده بود. با این حال اوپک و عربستان سعودی با ریزش قیمت‌ها تحت تأثیر چشم‌انداز اشباع عرضه در سال ۲۰۱۹ روند تولید خود را تغییر دادند.

دومین کاهش بزرگ عرضه در ونزوئلا روی داد که شرکت نفتی دولتیPDVSA در ژانویه تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و صادراتش محدودیت شد. تولید در این کشور که زمانی جز سه تولیدکننده بزرگ اوپک بود به دلیل فروپاشی اقتصادی سالهاست که روند کاهشی داشته است.

نظرسنجی رویترز نشان داد که کویت و امارات متحده عربی نیز تحت توافق اوپک، کاهش تولید بیشتری داشتند.

اما عراق در پایبندی به کاهش تولید عملکرد ضعیف‌تری داشت. وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد صادرات نفت این کشور در فوریه به ۳.۶۲۰ میلیون بشکه در روز بالغ شد که اندکی نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشت. عراق در ژانویه ۳.۶۴۹ میلیون بشکه در روز صادر کرده بود.

صادرات از بنادر بصره در جنوب عراق در فوریه به ۳.۵۴ میلیون بشکه در روز رسید که کمتر از ۳.۵۵۶ میلیون بشکه در ژانویه بود. صادرات نفت از میادین کرکوک در شمال عراق به بندر سیهان ترکیه از ۷۵ هزار بشکه در ژانویه به ۶۳ هزار بشکه در روز در فوریه کاهش یافت. میانگین قیمت فروش نفت عراق در فوریه ۶۰.۸۳۴ دلار در هر بشکه بود. عراق مطابق با توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیر اوپک، پایین حداکثر ظرفیت خود که حدود پنج میلیون بشکه در روز است، نفت تولید می‌کند.

تولید لیبی تغییر چندانی نداشت و ناآرامی در این کشور در یک ماه گذشته باعث متوقف شدن تولید میدان نفتیالشراره شده است. ایران موفق شد عرضه خود را اندکی افزایش دهد زیرا برخی از مشتریان با معافیت‌هایی که از تحریم‌های آمریکا دریافت کردند، خرید خود را افزایش دادند.

نیجریه تولید خود را کاهش داد اما تولید این کشور به دلیل آغاز فعالیت میدان اگینای توتال، فراتر از سهمیه تعیین شده توسط اوپک بود. این کشور اعلام کرده میدان اگینا میعانات تولید می‌کند در حالی که توافق کاهش تولید اوپک مربوط به نفت خام است.

تولید کنندگان آفریقای کوچک گابن و کنگو نیز بیش از سطح توافق شده نفت تولید کردند.

روسیه: تصمیم برای تمدید کاهش تولید اوپک پلاس گرفته نشده است

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: کشورهای اوپک و غیر اوپک که در توافق کاهش تولید اوپک شرکت کرده‌اند هنوز درباره تمدید کاهش تولید پس از پایان مدت اجرای آن در نیمه اول سال ۲۰۱۹، تصمیمی نگرفته‌اند و به انجام بررسی‌های بیشتر نیاز دارند.

نواک در برابر این پرسش که آیا توافق ممکن است تمدید شود، گفت: هنوز هیچ پاسخی برای این پرسش وجود ندارد. نخست اینکه این یک تصمیم مشترک میان وزیران خواهد بود و در نشست باکو نمی‌تواند گرفته شود.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیر اوپک به ریاست مشترک نواک و همتای سعودی‌اش، فالح، ۱۸ مارس در باکو دیدار خواهند کرد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته گفته بود احتمال تمدید توافق کاهش تولید در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ وجود دارد اما این گروه اطمینان حاصل خواهد کرد که محدودیت عرضه غیرضروری در بازار رخ ندهد.

نواک روز جمعه گفت: تنها دو ماه از اجرای توافق گذشته و هنوز خیلی زود است ضرورت تمدید آن ارزیابی شود.

وزیر انرژی روسیه روز جمعه با نمایندگان شرکت‌های انرژی روسیه دیدار کرد تا درباره توافق تولید نفت گفت‌وگو کند. روسیه متعهد شده است تولیدش را از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ به میزان ۲۳۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و در حال کاهش تدریجی تولید است و انتظار دارد تا آوریل به هدف کاهش تولید دست پیدا کند.



منبع : ایسنا
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 23192
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *