عرضه‌ میعانات گازی در بورس با یک تغییر جدید

15 اسفند 1397 ساعت 13:32

میعانات گازی بعد از نفت خام مهمان بورس انرژی شد که هدف وزارت نفت برای تنوع‌سازی روش‌های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت و میعانات گازی محقق شود.


به گزارش میز نفت ، بورس تاکنون شش بار نفتی شده است که از این شش مرتبه نفت خام سه مرتبه بی‌مشتری مانده است. از سوی دیگر میعانات گازی نیز در دو مرتبه‌ای که در بورس عرضه شد، بی‌مشتری ماند.

با این حال وزارت نفت هم‌چنان بر عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی اصرار دارد و هفته آینده قرار است سومین عرضه میعانات گازی در بورس صورت بگیرد؛ عرضه‌ای که به گفته امیرحسین تبیانیان - نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس - با تغییراتی همراه است.

پیش از این، یک میلیون بشکه میعانات گازی در محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای در بورس عرضه شد. قیمت عرضه در این مرحله بر اساس میانگین ۱۰ قیمت پایانی نفت خام دوبی محاسبه شده و به ازای هر بشکه ۶۱.۰۴ دلار تعیین شده بود.

در اطلاعیه‌ای اعلام شد بارگیری محموله میعانات گازی در عسلویه یا از طریق انتقال کشتی به کشتی در پایانه خارک انجام خواهد شد. همچنین محدودیتی در مقصد ارسالی محموله وجود ندارد. پیش پرداخت شش درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های این عرضه بود. همچنین مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شد.

در این راستا، تبیانیان از اعمال تغییراتی در عرضه بعدی میعانات گازی در بورس خبر داد و به ایسنا گفت: در تحویل میعانات گازی تغییراتی را اعمال کرده‌ایم و علاوه بر تحویل دریایی تحویل زمینی هم اضافه شد؛ بنابراین اگر مشتری درخواست دهد و ما هم موجودی داشته باشیم این امکان فراهم است که میعانات گازی را به صورت زمینی در بندرعباس تحویل دهیم. این تغییر برای عرضه میعانات گازی در هفته آینده اعمال شده است.

وی به این سوال که آیا تغییری در عرضه نفت خام در بورس هم اعمال شده است یا خیر؟ پاسخ داد: در این حوزه هم تغییر جدیدی اعمال شده است که در اطلاعیه عرضه بعدی که دو هفته آینده است، اعمال خواهد شد.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 23218

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23218/عرضه-میعانات-گازی-بورس-یک-تغییر-جدید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir