آماده‌سازی تحریم‌های ثانویه آمریکا

17 اسفند 1397 ساعت 15:55

با گذشت حدود شش هفته از وضع تحریم‌ها علیه شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا، دولت ترامپ سرگرم بررسی اقدامات بیش‌تر از جمله تحریم‌های ثانویه است که ممکن است روی جریان تجارت نفت و محصولات نفتی ونزوئلا تاثیر بگذارد.


به گزارش میز نفت،  الیوت آبرامز، نماینده ویژه امور ونزوئلا در وزارت خارجه آمریکا در جلسه کمیته فرعی روابط خارجی سنا اظهار کرد: ما را به دنبال گسترش شبکه هستیم.

آبرامز گفت: آمریکا سرگرم آماده‌سازی تحریم‌های بیش‌تر علیه مؤسسات مالی از جمله بانک‌هایی است که تجارت نفت و محصولات نفتی با شرکت PDVSA را تسهیل می‌کنند و هم‌چنین درصدد وضع تحریم‌های بیش‌تر و لغو ویزا برای اشخاص مرتبط با دولت مادورو است.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند دولت ترامپ هم‌چنین سرگرم بررسی تحریم‌های ثانویه است که تجارت نفت و محصولات نفتی میان PDVSA و نهادهای غیرآمریکایی را هدف می‌گیرد و مشابه تحریم‌های فعلی آمریکا علیه نفت ایران است.

لیزا ویسیدی، مدیر انرژی، تغییرات جوی و صنایع استخراجی در مؤسسه "اینترامریکن دیالوگ" اظهار کرد: تحریم‌های نفتی چند هفته قبل وضع شدند و تصور می‌کنم دولت انتظار داشت رژیممادورو تاکنون سقوط کند. ونزوئلا برای یافتن خریدار برای نفت خود به سختی تلاش می‌کند اما هم‌چنان صادرات این کشور به هند و اروپا انجام می‌گیرد. بنابراین تحت فشار قرار دادن سایر کشورها و بانک‌ها برای وضع تحریم‌های بیش‌تر آمریکا، یکی از معدود گزینه‌هایی است که باقی مانده است.

باب منندز، سناتور دموکرات از نیوجرسی در جلسه روز پنجشنبه اظهار کرد: وی به زودی قانونی را معرفی می‌کند که متحدان آمریکا را برای وضع تحریم‌های خود علیه صنعت نفت ونزوئلا، اوراق قرضه، طلا و ارزهای مجازی تشویق می‌کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ روز چهارشنبه در بیانیه اعلام کرد: آمریکا به مؤسسات مالی خارجی هشدار داده که برای مشارکت در تسهیل مبادلات غیرقانونی که به نفع دولت مادورو و شبکه فاسد آن است، با مجازات روبرو خواهند شد. ما به مادورو اجازه نخواهیم داد ثروت مردم ونزوئلا را غارت کند.

کوین بوک، مدیرکل "شرکت کلیرویو انرژی پارتنرز" اظهار کرد: هدف از بیانیه بولتن جلوگیری از دسترسی دولت مادورو به دارایی‌های خارج از کشور یا فروش آن‌هاست. اما وی خاطرنشان کرد: انتظار دارد دولت آمریکا درباره نفت اقدامات بیش‌تری انجام دهد که شامل تحریم‌های ثانویه و احتمالاً ممنوعیت مبادلات دلاری با شرکت PDVSA خواهد بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اول فوریه اعلام کرد مبادلات میان شرکت‌های غیرآمریکایی و PDVSA که شامل استفاده از سیستم مالی آمریکا یا کارگزاران کالای آمریکایی خواهد بود، پس از ۲۸ آوریل ممنوع می‌شود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۲۸ ژانویه تحریم‌هایی را علیه شرکت PDVSA اعلام و صادرات مواد رقیق کننده از آمریکا به ونزوئلا را ممنوع اعلام کرد. هم‌چنین دستور داد حساب‌هایی که پول نفت PDVSA را دریافت می‌کنند، بلوکه شوند. به این ترتیب واردات نفت ونزوئلا به آمریکا عملاً ممنوع شد. آمریکا و ده‌ها کشور دیگر از خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا حمایت کرده‌اند.

پایگاه خبری "اس اند پی گلوبال پلاتس" پیش‌بینی کرده تحریم‌های آمریکا باعث خواهد شد، تولید نفت خام ونزوئلا که در ژانویه به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز بالغ شد، در سه ماهه چهارم امسال به ۸۲۵ هزار بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ به ۷۵۰ هزار بشکه در روز سقوط کند.
طبق نظرسنجی پلاتس، ونزوئلا در فوریه ۱.۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژانویه کاهش داشت.

بررسی پلاس نشان داد تولید نفت ونزوئلا ۹۱۰ هزار بشکه در روز در مدت دو سال گذشته کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح تولید خود از زمان اعتصاب صنعتی در اواخر سال ۲۰۰۲ و اوایل سال ۲۰۰۳ رسیده است.

منبع: ایسنا
 


کد مطلب: 23221

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23221/آماده-سازی-تحریم-های-ثانویه-آمریکا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir