۰

معافیت چین و هند از تحریم‌ نفتی ایران

مشاور ارشد تحریمها در وزارت خزانه داری آمریکا گفت: آمریکا معافیت چین و هند را از خرید نفت ایران تمدید می‌کند چون از نظر اقتصادی و سیاسی صفر کردن واردات نفت آنها از ایران دشوار است.
چین و هند - میز نفت
چین و هند - میز نفت
به گزارش میز نفت ، آمریکا در نوامبر دوباره تحریم هایی علیه نفت خام ایران وضع کرد. معافیت‌هایی هم به بزرگترین خریداران نفت این کشور داد تا بتوانند به واردات نفت از ایران ادامه دهند ولی باید مقدار آن را پایین می آوردند . 

مهلت این معافیت ها که به هند، چین، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه اعطا شد، در اوایل ماه مه پایان می یابد. مقامات دولت ترامپ چیزی در مورد تمدید معافیت ها ، اصلاح آنها یا لغو کاملشان نگفته اند . 

در حاشیه کنفرانس سراویک، الیزابت روزنبرگ مدیر برنامه انرژی در مرکز امنیت جدید آمریکا و یک مشاور ارشد تحریمها در وزارت خزانه داری آمریکا در مورد معافیت ها از تحریم های ایران با گلوبال پلتس گفتگو کرد: 

قیمت نفت چقدر موثر خواهد بود ؟ 

قیمت نفت بر تصمیم گیری  آمریکا اثر می‌گذارد. در نوامبر، دولت آمریکا نسبت به قیمت نفت حساسیت نشان داد و هدف صفر کردن صادرات نفت ایران را به تعویق انداخت . 
شرایط خاصی بود چون فقط چند روز تا انتخابات میان دوره ای مانده بود. حالا هم در آستانه انتخابات کنگره و ریاست جمهوری 2020 قرار داریم . 

آیا برای تمدید یا لغو معافیت ها قیمت خاصی برای نفت مد نظر است؟ 

نه قیمت نفت الان خوب است و فکر می‌کنم اگر بالاتر برود بهتر هم باشد. به نظر نمی رسد با اقدامات ونزوئلا خیال دولت آمریکا بتواند راحت شود. آمریکا قرار است روزانه یک میلیون بشکه نفت دیگر به تولیدش اضافه کند بنابراین یک عدم تعادل پیش می آید. تحریم‌ها جریان نفت خام سنگین را کند می کنند و عرضه نفت پرمین جای آن را نخواهد گرفت. حالا آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا عرضه نفت به بازار به اندازه کافی هست تا تحریم‌های ایران را با آن تطبیق دهد . 

انتظار شما چیست ؟ 

به نظر من آمریکا معافیت چین و هند را از خرید نفت ایران تمدید می‌کند چون از نظر اقتصادی و سیاسی صفر کردن واردات نفت آنها از ایران دشوار است. شرایط هند سخت است. این کشور هنوز صدها هزار بشکه نفت ایران را وارد میکند چون پالایشگاه‌هایش این نفت سنگین را می خواهند. آنها بخشی از بشکه های ونزوئلا را هم میخرند چون پالایشگاه‌هایشان با این نفت کار می کنند .برای رهبران هند سخت است که به مردمش بگوید آمریکا سیاست اقتصادی و خارجی آن را تنظیم می‌کند. 

اگر همه معافیت ها لغو شود چه اتفاقی می افتد ؟ 

اگر معافیت ها صفر شوند آنوقت جرائم اقتصادی برای تنبیه موسساتی که درگیر معاملات مالی با ایران بوده‌اند اجرایی می‌شود. این تحریم‌ها شامل کشتی‌ها بنادر دریانوردان بیمه کنندگان و ... می شود. همه اینها یک کشمکش اقتصادی به وجود می آورد . 


منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 23257
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *