۰

هشدار اوپک به وال استریت درباره نوپک

اوپک به بانکهای وال استریت و سرمایه گذاران بزرگ هشدار داد اگر واشنگتن قانون ضداوپک معروف به نوپک را تصویب کند، اولین قربانی آن شیل آمریکا خواهد بود.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: سهیل محمد المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی و رئیس سابق اوپک خطاب به گروهی از تأمین کنندگان مالی آمریکایی گفت: اگر لایحه نوپک تصویب شود، این گروه کارکردش را از دست می‌دهد و در نتیجه هر یک از اعضایش تولیدش را به حداکثر ظرفیت افزایش خواهد داد و باعث سقوط قیمت نفت می‌شود.

این مذاکرات پشت درهای بسته میان مقامات اوپک و جامعه مالی آمریکا در حاشیه کنفرانس سالانه سراویک در هیوستون آمریکا انجام گرفت.

در حالی که قیمت پایین نفت مورد خوشایند مصرف کنندگان و رئیس جمهور آمریکا که بارها از اوپک خواسته است تولیدش را بالا نگه دارد، واقع خواهد شد اما این هشدار نمونه‌ای از تلاش اوپک برای متقاعد کردن تولیدکنندگان شیل آمریکا و حامیان مالی آنها برای حمایت از اقدامات علیه تصویب قانون نوپک است. مؤسسه امریکن پترولیوم با لایحه نوپک مخالفت کرده است اما اوپک تلاش کرده صنعت مالی آمریکا که نقش بزرگی در تأمین میلیاردها دلار بودجه مورد نیاز شرکت‌های حفاری آمریکایی دارد را با خود همراه کند.

اوپک بدون این که سناریوهای تیره و تاری برای خود ترسیم کند، علناً علیه این لایحه لابی می‌کند. این لایحه اگر به عنوان قانون تصویب شود به دولت آمریکا اجازه خواهد داد از این گروه بابت دستکاری در قیمت نفت شکایت کند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفته است: قانون نوپک هیچ سودی برای منافع آمریکا ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برخی از مدیران نفتی هم به این مبارزه پیوسته‌اند. مدیرعامل شرکت BP اظهار کرد: یکی از پیام‌های وی به دولت ترامپ، اجتناب از مختل شدن بیش از حد بازارهای نفت است. وی خاطرنشان کرد قانون نوپک ممکن است با ایجاد مسئولیت‌های حقوقی، تبعات ناخواسته شدیدی در جهان داشته باشد.

اوپک در گذشته از ظرفیت خود برای کاهش قیمت نفت استفاده کرده و در فاصله سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۶ و ۱۹۹۸ تا۱۹۹۹ و این اواخر در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ بازار را از عرضه بیش از حد لبریز کرد. عربستان سعودی که اکنون کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند می‌تواند تولیدش را به ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

در حالی که وال استریت تقریباً درباره لایحه نوپک سکوت کرده است اما صنعت نفت آمریکا علیه آن لابی می‌کند.

سیاستمداران آمریکایی از سال ۲۰۰۰ چندین بار تلاش کرده‌اند این لایحه را تصویب کنند اما رؤسای جمهور سابق آمریکا – جورج دبلیو بوش و باراک اوباما- تهدید کردند از حق خود برای وتوی چنین قانونی استفاده خواهند کرد اما این بار اوپک نگران است که دونالد ترامپ برخلاف رویه پیشینیانش عمل کند.

دولت آمریکا تاکنون پیام‌های متضادی درباره نظرش پیرامون لایحه نوپک داده است. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا با این لایحه مخالفت کرده اما ترامپ سکوت اختیار کرده است.



منبع : ایسنا
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 23258
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *