آماری از میزان صادرات نفت ایران

25 اسفند 1397 ساعت 12:38

ایران در فوریه ۲۰۱۹ روزانه ۱.۱۷میلیون بشکه نفت صادر کرد که حدود دو برابر ماه دسامبر ۲۰۱۸ بوده است.


به گزارش میز نفت ، مقامات آمریکا می‌گویند بازار نفت جهان می‌تواند حذف کل صادرات نفت ایران را در سال جاری تحمل کند. این نتیجه‌گیری در هفته‌های آتی بسیار حیاتی است چون ترامپ در حال تصمیم‌گیری در مورد معافیتهایی است که به برخی کشورها برای وارد کردن نفت ایران داده است.

طبق گفته 4 مقام آمریکایی، بر اساس مقدار فعلی عرضه نفت و ظرفیت آمریکا و عربستان برای افزایش تولید، صفر کردن صادرات نفت ایران می‌تواند امسال صورت بگیرد و عرضه نفت خام هم به‌خطر نیفتد. این مقامات تأکید کردند که مذاکرات هنوز در جریان است و هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است.

این پیام مقامات آمریکا در شرایطی بیان شد که اوپک و متحدانش برای یک نشست وزارتی در باکوی آذربایجان در پایان همین هفته آماده می‌شوند تا در مورد ادامه کاهش تولید نفت گفتگو کنند.

دونالد ترامپ در نوامبر تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد که هدف آن قطع درآمد نفتی جمهوری اسلامی بود. دولت ترامپ به هشت کشور معافیت‌هایی برای ادامه خرید نفت ایران داد: چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه. این معافیت‌ها که 180 روز طول می‌کشد اقدامی موقتی بودند برای جلوگیری از بی‌ثباتی بازار انرژی به‌خاطر حذف نفت ایران.
با نزدیک شدن به تاریخ پایان معافیت‌ها، مقامات آمریکا می‌گویند ظرفیت مازاد کافی برای جبران نبود کل نفت ایران را در
اختیار دارند. آن‌ها به توانایی اوپک برای افزایش تولید و رونق تولید آمریکا اشاره کردند.

طبق اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک 2.8 میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد دارد که برای جبران نبود نفت ایران کافیست. ایران در فوریه روزانه 1.17 میلیون بشکه نفت صادر کرد که از پایین‌ترین حد 629 هزار بشکه در روز ماه دسامبر بیشتر بود، در این بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا تخمین می‌زند که عرضه جهانی نفت خام در سال جاری روزانه 180 هزار بشکه از تقاضا بیشتر باشد،

ولی از دست رفتن عرضه نفت ونزوئلا در آینده کمی نگران‌کننده است. این کشور در فوریه شاهد روزانه 100 هزار بشکه کاهش در تولید نفتش بود و در مارس کاهش بیشتری را هم تجربه می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس سراویک گفت: «ما موظفیم هر زمان که شرایط بازار اجازه دهد، صادرات نفت ایران را صفر کنیم».

منبع : تسنیم


کد مطلب: 23271

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23271/آماری-میزان-صادرات-نفت-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir