۰

انتقام از شیل آمریکا

سازمان کشورهای صادرکننده نفت از شیل آمریکا انتقام می‌گیرد اگر قانون نوپک تصویب شود.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، سازمان کشورهای صادر کننده نفت یک بار دیگر می خواهد از شیل آمریکا انتقام بگیرد، البته اگر کنگره لایحه موسوم به نوپک را تصویب کند. نوپک یعنی قانون نه به کارتل های صادرات و تولید نفت. 

سهیل المزروعی، وزیر نفت امارات در نشست بین مقامات برتر اوپک و بانکداران آمریکایی گفت اگر این لایحه تبدیل به قانون شود و اعضای اوپک ملزم به اجرای آن شوند، اوپک که به صورت همه جانبه یک کارتل است منحل می‌شود و هر عضوی تولیدش را تا حداکثر افزایش می دهد . 

این همان اتفاقی است که در 2013 و 2014 افتاد و در آخر باعث سقوط قیمت نفت به زیر 30 دلار در هر بشکه شد. در نتیجه بسیاری از تولید کنندگان وابسته به وام، مثل شیل آمریکا تحت این قانون قرار می گیرند . 

بانک دارانی که وام مورد نیاز تولیدکنندگان شیل را تامین می‌کنند،  هدف طبیعی مخالفان لایحه نوپک هستند. بانک ها طی بحران 2014  ورشکست شدند و حالا دوباره در حال بازیابی اعتماد خود در صنعت هستند . نفت وست تگزاس اینترمدیت به بشکه ای 60 دلار نزدیک می‌شود ولی بانکداران به خوبی می‌دانند که این افزایش قیمت تا حد زیادی به خاطر اقدامات اوپک است : این کارتل دوباره در حال کاهش تولید است و تأثیر این کاهش بر قیمت نفت کاملا قابل مشاهده است . 

در واقع اگر اوپک دوباره شروع به تولید با حداکثر ظرفیت خود کند، حتی بدون ایران و ونزوئلا و توقف تولید لیبی هم می‌تواند قیمت نفت را تحت فشار قرار دهد، مخصوصاً اگر روسیه هم به آن بپیوندد . 

لایحه نوپک شانس کمی برای قانون شدن دارد. اولین باری نیست که قانونگذاران آمریکا اوپک را بخاطر کارتل بودنش مسئول می‌دانند ولی تهدید نه خیلی زیرکانه المزروعی، ضعف صنعت شیل آمریکا را نشان داد : وابستگی این صنعت به وام . 
شیل به گفته مدیر اجرایی توتال خیلی «سرمایه بر» است. این حقیقت که بیشتر این پول از وام بانکی می آید، قبلا
مشخص شد. نفت شیل و صنعت گاز با بحران اطمینان سرمایه گذاران مواجه هستند. 

صنعت شیل از آسیب‌پذیری خود آگاه است . موسسه امریکن پترولیوم  لفظا با نوپک مخالفت کرده است. باب دودلی از بریتیش پترولیوم در  کنفرانس سراویک گفت اگر نوپک در سراسر جهان اجرایی شود، «پیامدهای ناخواسته جدی» خواهد داشت  . 

«پیامدهای ناخواسته جدی» عبارتی نیست که بانکداران علاقه ای به شنیدن آن داشته باشند پس به مخالفان نوپک می پیوندند تا چرخ شیل همچنان بچرخد. در این بین ،صنعت شیل در فکر راهکاری برای کاهش وابستگی خود به وام است، شاید یک راه آن کاهش تولید باشد .


منبع : تسنیم
شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب: 23275
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *