۰

رونمایی از تهدید بزرگ عربستان

عربستان سعودی در تصمیمی که می‌تواند تاریخ معاملات نفتی جهان را برای همیشه با تغییری تاریخی مواجه کند، آمریکت را به کنار گذاشتن دلار از معاملات نفتی تهدید کرد.
حذف دلار - میز نفت
حذف دلار - میز نفت
به گزارش میز نفت ، رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده که دولت عربستان سعودی هشدار داده است اگر طرح پیشنهادی برخی نمایندگان کنگره آمریکا برای اجازه "تعریف اوپک به عنوان کارتل" تصویب و اجرایی شود، معاملات نفتی خود را دیگر به دلار انجام نخواهد داد.

بر اساس این گزارش، مقامات و کارشناسان نفتی عربستان در ماه‌های اخیر این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند و برخی منابع به رویترز گفته‌اند که این موضوع با بعضی از کشورهای عضو اوپک نیز مطرح شده تا نظر مساعد آنها برای تغییر احتمالی ارز معاملات نفتی جلب شود.

طرح مورد اشاره که قانون ضد کارتل‌های تولید و صدور نفت "نوپک NOPEC"نام دارد، در صورت قانونی شدن به مراجع قضائی آمریکا امکان می‌دهد تا سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک - را به عنوان یک نهاد تولیدی و بارزگانی مشمول قوانین آمریکا علیه انحصارات قرار دهند. قوانین ضد کارتل در آمریکا به منظور پیگیری و پیگرد قضائی اقدامات انحصاری از طریق تبانی و همکاری نهادهای تولیدی و تجاری تدوین و اجرا می‌شود.

این قوانین به منظور حمایت از حقوق خریداران در برابر اجحاف تولیدکنندگان و فروشندگان تصویب شده و هدف از آنها، تضمین رقابت بین عرضه‌کنندگان کالا در زمینه بهبود کیفی و کاهش قیمت است.

مخالفان اوپک از زمان قدرت گرفتن این سازمان در دهه ۱۹۷۰ هر از چند گاهی از عنوان "کارتل نفتی" برای ابراز ناخرسندی از اقدامات این سازمان استفاده کرده‌اند. به گفته آنان، اعضای اوپک به جای رقابت باهم برای عرضه نفت به ارزان‌ترین قیمت، از طریق تبانی و با بهره‌برداری از سهم عمده سازمان در بازار جهانی، بهای مورد نظر خود را به خریداران "تحمیل" می‌کنند. به عبارت دیگر، وجود سازمان اوپک به زیان مصرف‌کننده است.

با این حال، عنوان کارتل برای اوپک هرگز جنبه رسمی نیافته است. مقامات اوپک و مدافعان این سازمان، ضمن استدلالاتی در توجیه فرآیند قیمت‌گذاری نفت، تاکید داشته‌اند که اعضای اوپک را کشورهای مستقل تشکیل می‌دهند که به عنوان نهادهای "حاکمیتی" مشمول قوانین آمریکا از جمله قوانین ضدکارتل نمی‌شوند.

به گفته کارشناسان، تبدیل این طرح به قانون که مستلزم تصویب در کنگره و امضای رئیس جمهوری است، چندان محتمل نیست.

اجرایی شدن تهدید عربستان سعودی در مورد تغییر ارز معاملاتی نفت و پیروی سایر اعضای اوپک از آن قطعاً باعث تضعیف موقعیت دلار به عنوان مهمترین ارز در مبادلات جهانی خواهد شد. چنین تحولی با استقبال کشورهایی مانند روسیه مواجه خواهد شد که خواستار تنوع در ارزهای مورد استفاده در بازرگانی بین‌المللی هستند زیرا معتقدند که موقعیت ممتاز دلار به حفظ موقعیت سیاسی برتر آمریکا در جهان کمک می‌کند.

به گزارش رویترز، مقامات سعودی در مورد این گزارش اظهار نظری نکرده اند و مقامات دولتی آمریکا نیز گفته اند که از اظهار نظر پیرامون طرح‌های کنگره معذور هستند.



منبع : ایسنا
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۱۸
کد مطلب: 23289
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *