جزئیات سند همکاری نفتی ایران و عراق

19 فروردين 1398 ساعت 11:33

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیش‌بینی تمدید شدن یا نشدن معافیت کشورهای واردکننده نفت ایران گفت: بازار نفت، بازاری بسیار متلاطم است و قیمت بنزین در پمپ بنزین‌های آمریکاست که تعیین می‌کند این معافیت‌ها تمدید شود یا خیر.


به گزارش میز نفت ، امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت امروز در حاشیه بازدید ثامر غضبان، وزیر نفت عراق از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) (وابسته به شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت، اویک)، با اشاره به مراودات ایران و عراق در زمینه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و مذاکراتی که در جریان سفر مهندس زنگنه و چندی بعد در سفر دکتر روحانی به عراق مطرح شد، عنوان کرد: پیرو مذاکرات انجام شده، به‌تازگی سند همکاری ایران و عراق امضا شد که بر مبنای آن، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق، توسعه مشترک میدان‌ها، بازسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و ایجاد شبکه گازرسانی در این کشور مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اکنون از حیث فضای سیاسی، بهترین موقعیت برای توسعه همکاری‌های صنعت نفت ایران و عراق است، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های سرشار فنی و مهندسی صنعت نفت ایران، امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به عراق وجود دارد، همچنین با توجه به منحصربه‌فرد بودن ایران در توسعه حداکثری شبکه گازرسانی، استفاده از تجارب و ظرفیت‌های ایران برای ایجاد شبکه گازرسانی در عراق نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته معاون وزیر نفت، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و توسعه دو میدان مشترک نفت‌شهر و خرمشهر به صورت مشترک، از دیگر مواردی است که دوطرف برای اجرایی شدن آن به تفاهم رسیده‌اند.

زمانی‌نیا ابراز امیدواری کرد که خط لوله فرآورده‌های نفتی‌ بین آبادان و بصره هم که سال‌های درازی است در مذاکرات بین ایران و عراق مطرح می‌شود، در آینده نزدیک اجرایی شود.

وی به محورهای آموزشی نیز در توافق‌های دو طرف اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شده است گروهی از دانشجویان عراقی به تحصیل در رشته مهندسی نفت در دانشگاه تهران مشغول شوند.

زمانی‌نیا دلیل بازدید امروز وزیر نفت عراق از یکی از زیرمجموعه‌های گروه اویک (EIED) را آشنایی با نمونه‌ای از ظرفیت‌های شرکت‌های فعال در صنعت نفت ایران عنوان کرد و افزود: پیش از این نیز لوی، خطیب، وزیر برق عراق، از مپنا بازدیدی داشت که شنیدم پس از آن بازدید، ایشان از شرکت مپنا به عنوان «آلمان کوچک» در حوزه توربین و نیروگاه‌های حرارتی تعبیر کرده است، بنابراین دیدارها و بازدیدهایی از این دست اگرچه شاید آثار فوری به دنبال نداشته باشد، اما بدون تردید در معرفی مهارت‌ها، امکانات و خدمات قابل ارائه صنایع ایران نقش اثرگذاری دارد.

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیش‌بینی تمدید شدن یا نشدن معافیت کشورهای واردکننده نفت ایران عنوان کرد: الان در این زمینه اظهارنظر نمی‌کنم، اما همه می‌دانند که بازار نفت، بازاری ثابت و راکد نیست، بلکه بسیار متلاطم است و قیمت بنزین در پمپ بنزین‌های آمریکاست که تعیین می‌کند این معافیت‌ها تمدید شود یا خیر.

بر اساس این گزارش، ثامر غضبان، وزیر نفت عراق صبح امروز (یکشنبه، ۱۸ فروردین ماه) از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی (EIED) بازدید کرد و در نشست مشترک با مدیران مجموعه اویک، با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این مجموعه آشنا شد.



منبع : فارس


کد مطلب: 23315

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23315/جزئیات-سند-همکاری-نفتی-ایران-عراق

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir