۰

اوپک و متحدانش از اشتباهات گذشته درس گرفته اند

اگر بازگشت قیمت نفت به ۷۰ دلار در هر بشکه یک پیام داشته باشد، این است که اوپک از اشتباهاتش درس گرفته است .
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، اگر بازگشت قیمت نفت به 70 دلار در هر بشکه یک پیام داشته باشد، این است که اوپک از اشتباهاتش درس گرفته است . 

بالا رفتن قیمت نفت تا رکورد 4 ماهه به دلیل کاهش تولید توسط اوپک و شرکایش طی ائتلافی بود که حدود نیمی از نفت جهان را تولید می کند. آنها قبلا این استراتژی را در 2017 به کار برده بودند ولی این بار تاثیر آن تقریباً فوری بود . 
موفقیت بزرگ این اتحاد نشان می‌دهد عربستان چگونه از خطاهای دو سال پیش خود درد گرفته است. عربستان این بار
این سیاست را عمیق تر و با تمرکز بیشتر بر بازار اجرا کرد . 

هلیما کرافت، استراتژیست ارشد کالا در نیویورک گفت :« اوپک این بار نسبتاً بدون خطا عمل کرد . پیام آن محکم و عملکردشان قاطع بود» . 

اوپک و متحدانش با کاهش تولید جلوی عرضه اضافی نفت را با توجه به رشد تولید شیل آمریکا و کند شدن اقتصاد جهان گرفتند. در نتیجه قیمت 27 درصد در لندن در سه ماهه اول سال جاری بالا رفت که قوی‌ترین عملکرد طی تقریبا یک دهه بود .نفت خام با قیمت 70 دلار در هر بشکه به سطحی که عربستان و سایر اعضای اوپک برای تامین هزینه های دولت هایشان نیاز دارند نزدیک می شود . 

با وجود اینکه افزایش قیمت نفت تا حدی به کاهش ناخواسته تولید در برخی اعضای اوپک مثل ایران و ونزوئلا به خاطر تحریم های آمریکا هم بستگی دارد، ولی محدود کردن مداوم عرضه توسط عربستان نشان می دهد دلیل اصلی آن اراده عربستان است . 

مایک ویتنر، سرپرست تحقیقات بازار نفت در سوسیت جنرال گفت:« فکر نمی‌کنم شانس در این جا نقشی نداشته باشد. عربستان در مدیریت عرضه نفت خود بسیار سخت‌گیر، قاطع و شفاف بود» . 

اوپک ابتدا شراکتی با تولید کنندگان غیر اوپک مثل روسیه و قزاقستان انجام داد و یک ائتلاف 24 عضوی از اوپک و غیر اوپک در اواخر 2016 ایجاد کرد، ولی در هفته های پایانی همان سال بزرگترین تولید کنندگان این ائتلاف قبل از آغاز طرح کاهش تولید، فروش خود را به حداکثر رساندند. در نتیجه موجودی نفت بازار افزایش یافت و قیمت در نیمه اول 2017 با وجود اجرای کاهش تولید، 16 درصد پایین آمد . 

ویتنر گفت:« اگر خطایی بوده مربوط می‌شود به افزایش شدید تولید در اواخر 2016 که آنها را عقب انداخت» . 
این بار ولی عربستان قاطعیت بیشتری نشان داد و در دسامبر قبل از آغاز توافق ، تولید را تا بیشترین حد نسبت به دو سال گذشته پایین آورد و اعلام کرد آماده است بیش از این هم کاهش تولید داشته باشد. عربستان در مارس کمترین حد تولید را طی 4 سال گذشته برابر با 9.8 میلیون بشکه در روز داشت . 

عربستان در 2017 صادرات خود را به آمریکا در پنج ماه اول آغاز توافق حفظ کرد ولی در سال جاری عربستان جریان نفت به آمریکا را تا 346 هزار بشکه در روز طی یک هفته در اواخر فوریه کاهش داد . 

دستاورد اوپک برای بهبود اجرای قرارداد کاهش تولید، افزایش قیمت نفت برنت تا 70 دلار در هر بشکه بود یعنی 28 درصد بالاتر از قیمت نفت در همین زمان در 2017 ولی این موفقیت خطرات سیاسی هم به همراه دارد . 

ترامپ حملات خود به اوپک را به خاطر بالا بردن قیمت نفت آغاز کرده و می تواند قانون آنتی تراست_ نه به کارتل های تولیدی و صادراتی_ را تصویب کند که هدف آن سرمایه های مالی اعضای اوپک است. 

ولی الفالح وزیر انرژی عربستان در 8 آوریل، کمتر از دو هفته پس از درخواست ترامپ برای افزایش تولید اوپک گفت که اولویت او هنوز هم پایین آوردن موجودی نفت است 


منبع : تسنیم
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 23326
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *