۰
فری بیکن گزارش داد:

اختلاف تحریمی در آمریکا

تارنماي آمريکايي واشنگتن فري بيکن از اختلافات مخالفان تندروي ايران در کنگره و برخي در وزارت امورخارجه آمريکا درباره تمديد معافيت هاي تحريم نفتي ايران خبر داد.
اختلاف تحریمی در آمریکا
به گزارش میز نفت، این رسانه نوشت: قانونگذاران آمريکايي، «مايک پمپئو» وزير امورخارجه آمريکا را تحت فشار قرار داده اند که معافيت هاي مربوط به تحريم هاي ايران را متوقف کند. 

اين روند منشا خصومت ورزي ها در کنگره بين مخالفان تندروي ايران است که احساس مي کنند وزارت امورخارجه آمريکا نتوانسته (به اصطلاح) «سياست فشار حداگثري» عليه تهران را اجرا کند.

اين گزارش افزود: اختلافات بر سر اين موضوع، مخالفان تندروي ضدايراني در `کپيتال هيل` (کنگره) و متحدان آنها در دولت را قويا درمقابل وزارت امور خارجه آمريکا قرار داده است که تاکنون تعهدي به کاهش معافيت هاي هسته اي و نفتي ايران نشان نداده است. 
هفته گذشته در يک نشست عمومي براي اولين بار اختلاف هاي پشت پرده علني شد و سناتور جمهوري خواه «تد کروز» از ايالت تگزاس، مشاجره تندي با پمپئو بر سر موضوع معافيت ها داشت.

از آن پس، رهبران جمهوري خواه سنا و مجلس نمايندگان آمريکا با ارسال نامه هايي رسمي به وزارت امورخارجه آمريکا خواستار لغو معافيت ها در موعد تمديد آن در ماه مه (ارديبهشت) شدند. 

پمپئو در پاسخ در جلسه توجيهي با خبرنگاران، قانونگذاران ضدايراني را به «خودنمايي» در اين موضوع متهم کرد و گفت آنها درک کاملي درباره پيچيدگي مساله معافيت ها ندارند. 

پمپئو در پاسخ به اتهامات درباره رفتار وزارتخانه متبوعش در قبال ايران، آن هم در مغايرت با خواسته هاي کاخ سفيد و کنگره گفت: اين مضحک است. چرند است. برخي مي خواهند داستان سرايي کنند. آنها مي خواهند روزنامه ها را به فروش برسانند. من متوجه اين موضوع هستم. اعضاي کنگره مي خواهند خودنمايي کنند. من اين را هم مي فهمم.
پمپئو همچنين گفت: وزارت امورخارجه مي خواهد در مسير درست حرکت کند. ما ماموريت خود را درک مي کنيم. ماموريت ما از سوي رئيس جمهوري کاملا روشن است.

وي افزود: «وزارت امورخارجه به دنبال آن است تا ايران را تحت فشار قرار دهد. پمپئو مدعي شد: «اين ماموريت ما را تشکيل مي دهد خواه از طريق تحريم ها يا مسائل مربوط به ويزا يا ديگر ابزارهاي ديپلماسي که براي دستيابي به چنين نتيجه اي استفاده مي کنيم. من فکر مي کنم که همه جهان مي توانند مطمئن باشند که وزارت امور خارجه در تيم رئيس جمهور قرار دارند. »

واشنگتن فري بيکن افزود: پمپئو از پاسخ به اين پرسش که آيا معافيت تحريم ها و نفتي ايران ماه آينده ميلادي تمديد مي شوند يا نه، خودداري کرد. 

اين گزارش افزود: وزارت امورخارجه آمريکا نيز در پاسخ به درخواست واشنگتن فري بيکن براي شفاف سازي، از اظهارنظر بيشتر درباره اظهارات پمپئو خودداري کرد.

تد کروز دربيانيه اي خطاب به فري بيکن گفت؛ او و ديگر همکارانش به اعمال فشار بر وزارت امورخارجه بر سر موضوع معافيت ها ادامه خواهند داد. او گفت قانونگذاران آمريکايي بايد بفهمند که چرا برخي از عناصر در وزارت امورخارجه با وجود تصميم ترامپ براي خروج از توافق هسته اي ايران تمايل دارند اين توافق را زنده نگه دارند. 

اين سناتور ضدايراني افزود: من با اين توافق فاجعه آميز در هر مرحله اي مخالفت کرده ام و سنا نيز به طور جدي به وظيفه خود در حفاظت از امنيت ملي ما ادامه خواهد داد. تضمين چنين امنيتي نياز دارد که همين حالا چنين معافيت هاي نفتي و هسته اي پايان يابد نه شش ماه بعد؛ وقتي که ايران زمان کافي را براي کسب ميلياردها دلار داشته و زيرساخت هاي هسته اي خود را تقويت کرده است.»

واشنگتن فري بيکن در ادامه به نقل يک مقام ارشد جمهوري خواه کنگره نوشت: در هفته هاي اخير به شکل فزاينده اي اين موضوع روشن شده که بخشي از وزارت امورخارجه با ديدگاه ترامپ درباره افزايش فشارها بر تهران موافق نيست. 

مقام مذکور در اظهاراتي محرمانه گفت: اين ها همان کساني هستند که با اهدافي مشابه بهانه تراشي مي کنند تا آمريکا را تا حد ممکن در توافق نگه دارند. آنها همواره مي گويند اگر فشار بر ايران را افزايش دهيم اين کشور از توافق خارج مي شود و به سمت هسته اي شدن پيش مي رود.»

وي همچنين گفت: « به گفته آنها اين اتفاقي است که اگر ترامپ از توافق خارج شود، اگر تحريم هايي را عليه ايران اعمال کند اگر تحريم هاي بيشتري را اعمال کند، اين روند رخ خواهد داد. او (ترامپ) هر بار که آنها اشتباه مي کردند اشتباه آنها را ناديده مي گرفت. اما آنها از همين بهانه ها استفاده مي کنند شايد اين بار موثر واقع شود.»

منبع: ایرنا
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 23393
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *