۰

عربستان هم از خصومت ترامپ بی نصیب نمی‌ماند

دونالد ترامپ پس از لطفی که نوامبر گذشته در حق ولیعهد عربستان سعودی کرد، اکنون خواستار لطف متقابل ریاض است.
محمد بن سلمان و ترامپ - میز نفت
محمد بن سلمان و ترامپ - میز نفت
به گزارش میز نفت ، رئیس جمهور آمریکا نوامبر گذشته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را علناً از نقش خود در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد ریاض از سوی مأموران سعودی تبرئه کرد. با گذشت پنج ماه از آن زمان، ترامپ از محمد بن سلمان می‌خواهد کمک کند تأثیر تحریم‌های ایران روی قیمت‌های نفت خنثی شود.

در شش ماه گذشته هشت کشور شامل چین و هند اجازه یافتند به واردات نفت ایران ادامه دهند اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد معافیت‌ها برای واردات نفت ایران تمدید نخواهد شد.

اگر صادرات نفت ایران متوقف شود، ترامپ کار خود برای کنترل قیمت‌های بنزین در آستانه آماده شدن برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را پیچیده خواهد کرد. برخلاف پاییز گذشته، بازار نفت دیگر دچار مازاد عرضه نیست. عربستان سعودی و همتایانش در اوپک به همراه هم پیمانان دیگری مانند روسیه توافق کرده‌اند تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. تولید نفت ونزوئلا و لیبی نیز با مشکلاتی روبروست. ذخایر نفت اقتصادهای توسعه یافته نیز اکنون پایان میانگین پنج ساله قرار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زده تولید نفت عربستان سعودی ۹.۸ میلیون بشکه در روز قرار دارد که بیش از دو میلیون بشکه در روز کمتر از حداکثر تولید این کشور است. با این حال افزایش تولید به معنای قیمت‌های پایین‌تر نفت است که کار عربستان برای متوازن کردن بودجه را دشوارتر می‌کند. همچنین دنبال کردن دستورات ترامپ، همتایان عربستان سعودی در اوپک را که نزدیک به اوج ظرفیت تولیدشان فعالیت می‌کنند ناخشنود خواهد کرد. اعضای کوچک‌تر اوپک پیش از این نیز اعلام کرده‌اند که این سیاست مناسب آنها نیست.

بر اساس گزارش رویترز، اگر رشد اقتصادی آهسته شده و تقاضا برای نفت افت کند و چین و هند خواسته آمریکا برای توقف واردات نفت ایران را نادیده بگیرند، ممکن است عربستان سعودی دیگر مجبور نباشد تولیدش را بالا ببرد. اما هیچ کدام از این موارد قطعی و روشن نیست. و اگر محمد بن سلمان به سال گذشته فکر کند، به خاطر خواهد آورد که تصمیم دولت ترامپ برای صدور معافیت‌ها بود که باعث ریزش قیمت‌های نفت در پایان سال شد. در نتیجه رسوایی قتل خاشقجی، عربستان سعودی در موضعی نیست که در برابر شیطنت‌های عمو سام در عرصه نفت، بایستد.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب: 23427
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *