۰

تنگه هرمز مهم ترین شریان نفتی جهان است

ایران اعلام کرده اگر استفاده از گذرگاه استراتژیک هرمز برایش ممنوع شود، این تنگه را می بندد. حدود یک پنجم نفت مصرفی جهان از تنگه هرمز می گذرد.
تنگه هرمز - میز نفت
تنگه هرمز - میز نفت
به گزارش میز نفت ، ایران اعلام کرده اگر استفاده از گذرگاه استراتژیک  هرمز برایش ممنوع شود، این  تنگه را می بندد. حدود یک پنجم نفت مصرفی جهان از تنگه هرمز می گذرد.

 این تهدید از طرف یک فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به دنبال اعلام لغو معافیت های نفتی ایران به خریداران نفت این کشور صورت گرفت. آمریکا از این کشورها خواست تا اول ماه می خرید از ایران را متوقف کنند، در غیر اینصورت تحریم می شوند.

 قیمت نفت به بالاترین حد شش ماهه رسیده است.

 تنگه هرمز یک مسیر حیاتی کشتیرانی است که تولیدکنندگان نفت خاورمیانه را به بازارهای آسیا، اروپا ، آمریکای شمالی و فراتر از آن متصل می کند. این تنگه دهه هاست در قلب تنش های منطقه ای قرار دارد.

چرا تنگه هرمز اهمیت دارد؟

 اداره اطلاعات انرژی آمریکا تخمین زده که 18.5 میلیون بشکه نفت دریایی در روز از این گذرگاه در 2016 عبور کرده است که حدود 30 درصد نفت خام و سایر میعانات تجارت شده از طریق دریا در 2016 است.

 حدود 17.2 میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی در 2017 از این تنگه عبور کرده و حدود 17.4 میلیون بشکه در روز در نیمه اول 2018 از این منطقه تجارت شده است.

 با توجه به اینکه مصرف کل نفت جهان حدود 100 میلیون بشکه در روز است، یک پنجم این مقدار از تنگه هرمز می گذرد.

  بیشتر نفت صادر شده از عربستان، ایران، امارات،  کویت و عراق از این تنگه عبور می کند.

 از این تنگه همچنین برای صادرات کل گاز طبیعی مایع تولید شده توسط قطر، بزرگترین تولید کننده نفت جهان استفاده می شود.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 23440
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *