یک میلیارد دلار نفت خام ایران در بندر دالیان چین

10 ارديبهشت 1398 ساعت 15:24

۲۰ میلیون بشکه نفت ایران که طی شش ماه گذشته در سواحل چین در بندر شمالی دالیان به سر می برد، حالا به خاطر سخت تر شدن موضع آمریکا در برابر واردات نفت خام از ایران، سرگردان شده است.


به گزارش میز نفت ، 20 میلیون بشکه نفت ایران که  طی شش ماه گذشته در سواحل چین در بندر شمالی دالیان به سر می برد، حالا به خاطر سخت تر شدن موضع آمریکا در برابر واردات نفت خام از ایران، سرگردان شده است.

 ایران پس از اعلام وضع دوباره تحریم های آمریکا در نوامبر سال گذشته ، این نفت را به چین فرستاد چون به دنبال محل جایگزینی برای ذخیره نفت خام خود در خارج از خانه می گشت.

 این نفت در نفتکشهای ذخیره در این بندر نگهداری می شود یعنی هنوز از گمرک چین ترخیص نشده اند. علی‌رغم معافیت 6 ماهه چین برای خرید نفت ایران، اطلاعات نشان می دهند بخش کوچکی از این نفت جابجا شده است.

 تاجران و منابع پالایشگاهی به عدم اطمینان نسبت به مفاد معافیت‌ها اشاره کردند و گفتند پالایشگاه های مستقل نمی توانستند پرداختی داشته باشند در حالی که پالایشگاه‌های دولتی به دنبال کشتی می گشتند.

 سرنوشت این نفت خام ایران که با قیمت فعلی نفت یک میلیارد دلار ارزش دارد ، با افزایش فشار آمریکا بر ایران و لغو معافیت های خریداران نفت این کشور مبهم تر شده است.

 ایران قبلا در 2014 هم طی دور قبلی تحریم‌ها در دالیان نفت ذخیره کرده بود. ایران بعد این نفت را به خریدارانی از کره جنوبی و هند فروخت.

 چین هفته گذشته به خاطر تحریم‌های یک جانبه ایران به آمریکا اعتراض کرد ولی مقامات آمریکایی گفتند واشنگتن هیچ معافیتی در نظر نگرفته است.

 یک میلیون بشکه نفت برابر با حدود یک ماه واردات چین از ایران طی 6 ماه گذشته یا دو روز واردات کل این کشور است.

 ایران اعلام کرده در مخالفت با تحریم های آمریکا همچنان نفت صادر خواهد کرد. به نظر می‌رسد ایران در حال حاضر با هر قیمتی نفت خود را می فروشد تا درآمد داشته باشد.

 طبق اطلاعات نفتکشها، بخشی از نفت ایران در دالیان منتقل شده است. یک سوپر نفتکش تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران 2 میلیون بشکه از نفت دالیان را  در ماه مارس، هزار کیلومتر دورتر به جنوب پایانه نفتی نینگبو شی هوا  برد.

 نینگبو یکی از بزرگترین پالایشگاه های نفت چین با ظرفیت 500 هزار بشکه نفت در روز و یک پالایشگر بزرگ نفت ایران است.

 در حال حاضر بیشتر نفت ایران به سمت چین می‌رود. قرار است سوپر نفتکش‌های استریم و دریم 2 به ترتیب در پنجم و هفتم ماه می به شرق چین برسند.

 بخشی از این نفت شاید مربوط به سرمایه گذاری های چین در میادین نفتی ایران باشد.

 این که چین به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد یا نه هنوز مشخص نیست ولی به نظر می رسد تنها راه رسیدن به نفت ایران در دالیان تقلب کردن باشد.


منبع : تسنیم


کد مطلب: 23492

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23492/یک-میلیارد-دلار-نفت-خام-ایران-بندر-دالیان-چین

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir