۰

مخالفت دلاویز با یارانه

مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت گفت: پرداخت سالانه 900 هزار میلیارد تومان یارانه، در شرایطی که بودجه سالانه حدود 400 هزار میلیارد تومان است، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و لازم است هر چه سریع‌تر، روند غیربهینه تخصیص یارانه اصلاح شود.
یارانه - میز نفت
یارانه - میز نفت
به گزارش میز نفت ، امروز در نخستین گردهمایی مدیران انرژی صنعت که همزمان با بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل سالن مروارید نمایشگاه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: پرداخت سالانه 900 هزار میلیارد تومان یارانه، در شرایطی که بودجه سالانه حدود 400 هزار میلیارد تومان است، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و لازم است هر چه سریع‌تر، روند غیربهینه تخصیص یارانه اصلاح شود.

وی در عین حال یادآور شد: بدون تردید نمی‎توان یک‌شبه، مسیر اصلاح الگوی مصرف انرژی را طی کرد و لازم است در این فرآیند، حمایت از دهک‌های کم درآمد جامعه به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت با اشاره به بند هفت سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر کاهش 50 درصدی شدت مصرف انرژی تا پایان برنامه، تصریح کرد: هم اکنون حدود 65 درصد انرژی کشور در بخش خانگی، تجاری و صنعت مصرف می‌شود و نکته حائز اهمیت این است که با اصلاح الگوی مصرف، می‌توان این مقدار مصرف انرژی را در بخش‌های یاد شده تا بیش از 40 درصد کاهش داد.

وی عنوان کرد: با اقدام‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در سال‌های 95 و 96 معادل 39 میلیون بشکه نفت خام در مصرف انرژی صرفه جویی شده است و بی‌شک ظرفیت بیشتری هم در این حوزه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، اصلاح الگوی مصرف انرژی را یک الزام خواند و گفت: استقرار مدیریت انرژی در صنایع مختلف نیز از جمله اقدام‌هایی است که به بهبود مصرف کمک می‌کند. در این راستا، تاکنون میزان استقرار سازوکار مدیریت انرژی در مجموعه وزارت نفت به این شرح است؛ 68 درصد در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، 58 درصد در شرکت ملی گاز ایران، بیش از 40 درصد در شرکت ملی صنایع پتروشیمی.

دلاویز یادآور شد: شرکت ملی نفت ایران باید در این زمینه عملکرد فعال‌تری داشته باشد.

دلاویز فرهنگ‌سازی را از الزام‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت عنوان کرد و افزود: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با توجه به این مهم، پارسال طرحی را با مشارکت دانش آموزان کلید زد که پایش‌های این شرکت نشان می‌دهد این طرح نتایج خوبی هم داشته است.

وی پیشنهاد داد: مباحث مرتبط با اصلاح الگوی مصرف انرژی با حمایت وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، در مدارس و دانشگاه‌های کشور نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.



منبع : فارس
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 23508
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *