۰

کاهش تداوم صادرات نفت خلیج فارس

صادرات نفت خام و میعانات گازی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که حدود ۷۵ درصد کل تولید اوپک را تشکیل می دهد ، برای سومین ماه پیاپی در آوریل کاهش یافت.
خلیج فارس - میز نفت
خلیج فارس - میز نفت
به گزارش میز نفت ، صادرات نفت خام و میعانات گازی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که حدود 75 درصد کل تولید اوپک را تشکیل می دهد ، برای سومین ماه پیاپی در آوریل کاهش یافت و به پایین‌ترین حد از زمان آغاز کاهش تولید این گروه در ژانویه 2017 رسید.

 آخرین کاهش تولید مربوط می شد به کاهش صادرات نفت ایران با معافیت هایی که آمریکا به خریداران این کشور داده بود. این معافیت ها در دوم ماه می دیگر تمدید نشدند.

سخت تر شدن تحریم‌ها برای قانع کردن ژاپن و کره جنوبی به توقف خرید از ایران تا آوریل کافی بود و باعث 50 درصد کاهش جریان نفت خام و میعانات گازی از این کشور حاشیه خلیج فارس در ماه گذشته شد.

 ارسال محموله‌های نفتی از این منطقه به چین بیش از یک میلیون بشکه در روز بین ماه‌های فوریه و آوریل کاهش یافت. دلیل آن هم کاهش تولید عراق و ایران بود. ولی باید کمی محتاطانه از این ارقام حرف زد چون حدود 28 میلیون بشکه نفت خلیج فارس  درآوریل در  نفتکش هایی بارگیری شد که مقصد خاصی نداشتند.  بخشی از این نفت مسلما ختم به چین می شود و مقدار کاهش تولید را تعدیل می کند ولی آن را از بین نمیبرد.

 افزایش داخلی نفت هم تمایل به خرید نفت خام را برای پالایشگاه‌های آمریکا کم کرده است. محموله های نفتی که از کشورهای خلیج فارس به سمت آمریکا روانه شده اند، پایین ترین حد از ژانویه 2017 بوده است.

جریان نفت خلیج فارس به هند،  نزدیک ترین بازار عمده، بین مارس و آوریل تغییر چندانی نداشت و 2.4 میلیون بشکه در روز گزارش شد. در واقع جریان نفت خام از ایران  قبل از آغاز توقف در ماه می، به طور ماهانه افزایش داشت.

جریان نفت خام به هند 600 هزار بشکه در روز از ماه دسامبر کاهش یافته است. صادرکنندگان نفت این منطقه به همراه عربستان صادرات خود را کاهش داده اند تا عرضه و تقاضا را در جهان متعادل کنند.


منبع : تسنیم
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 23511
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *