موضع جدید ترکیه در قبال ایران

14 ارديبهشت 1398 ساعت 10:05

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که کشور پس از پایان معافیت آمریکا برای واردات نفت از ایران، قادر نیست به سرعت واردات نفت خود را متنوع کند.


به گزارش میز نفت ، این اظهارات ترکیه پس از اظهارات مشابه چین صورت می‌گیرد که اعلام کرده با اقدامات آمریکا مخالف بوده و به همکاری منطقی و قانونی با ایران ادامه می‌دهد.

آمریکا به خریداران نفت ایران اعلام کرده که تا اول ماه مه باید به خرید نفت‌شان خاتمه دهند یا با تحریم‌های آمریکا مواجه شوند.

ترکیه و چین دو کشوری بوده‌اند که تاکنون تمایل خود برای ادامه واردات نفت ایران را اعلام کرده‌اند. ترکیه واردات نفت ایران را در سال گذشته کاهش داد اما مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که پالایشگاه‌های این کشور قادر به فرآوری نفت کشورهای دیگر نیستند.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: به نظر می‌رسد برای ما امکان متنوع کردن منابع واردات نفت در کوتاه مدت وجود ندارد و واشنگتن باید در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت ترکیه از ایران از ماه مه سال ۲۰۱۸ که آمریکا از وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران خبر داد، به تدریج کاهش پیدا کرد. این کشور برای تأمین نیازهای انرژی خود به واردات وابسته است و به طور متوسط ماهانه ۹۱۲ هزار تن نفت ایران را تا ماه مه سال ۲۰۱۸ وارد می‌کرد که ۴۷ درصد از کل واردات انرژی این کشور را تشکیل می‌داد.

ترکیه در مدت چهار ماه پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به طور متوسط ماهانه ۲۰۹ هزار تن نفت ایران را وارد کرد که معادل ۱۲ درصد از نیازهای انرژی این کشور بود.

آنکارا هفته گذشته اعلام کرد که تلاش می‌کند واشنگتن را متقاعد کند به پالایشگاه توپراس اجازه دهد به واردات نفت ایران ادامه دهد.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 23515

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23515/موضع-جدید-ترکیه-قبال-ایران

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir