۰

چین تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به چالش می‌کشد؟

​اگر چین بخواهد با اقدام دولت ترامپ برای عدم تمدید معافیت‌ها از تحریم‌های نفت ایران مخالفت ورزد، تنش‌ها میان واشنگتن و پکن ممکن است به زودی اوج بگیرد.
چین و آمریکا - میز نفت
چین و آمریکا - میز نفت
به گزارش میز نفت ، تحلیلگران چینی اظهار کرده‌اند چین ممکن است تسلیم فشار تحریم‌های آمریکا بر سر واردات نفت ایران نشود زیرا ایران یک سرمایه‌گذار کلیدی در ابتکار "کمربند و جاده" چین و همچنین یک شریک انرژی بااهمیت است.

دو هفته پیش دولت ترامپ بازیگران بازار انرژی داخلی و بین‌المللی را غافلگیر و اعلام کرد معافیت‌های ۱۸۰ روزه آمریکا برای واردات نفت ایران تمدید نمی‌شود. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که پس از دوم ماه مه نفت ایران را خریداری کند هدف تحریم قرار می‌گیرد. ژاپن، چین، هند، کره جنوبی، تایوان، ایتالیا، یونان و ترکیه که همگی مشتریان نفتی بزرگ ایران بودند در زمان آغاز تحریم‌ها در نوامبر، معافیت ۱۸۰ روزه برای ادامه واردات نفت ایران دریافت کرده بودند.

در نتیجه این اقدام آمریکا، نفت برنت در بازار لندن مرز روانی مهم ۷۵ دلار را درهم شکست. از آن زمان این شاخص قیمت در نتیجه عوامل متعدد شامل رشد ذخایر نفت آمریکا و رکوردزنی تولید این کشور که به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز صعود کرده، بخشی از رشد قیمتش را از دست داده است.

طبق گزارش روزنامه گلوبال تایمز چاپ پکن، کارشناسان چینی می‌گویند امنیت انرژی چین بر سر حذف معافیت‌ها از تحریم‌های نفتی متأثر نخواهد شد زیرا چین منابع متنوعی برای تأمین نفت دارد و حتی ممکن است از این موضوع برای چانه زنی و رسیدن به توافق برای پایان دادن به تعرفه‌های تلافی‌جویانه یک سال اخیر استفاده کند. این نشریه معمولاً برای ابراز دیدگاه‌های منطبق با حزب کمونیست چین شناخته شده است.

هوآ لیمینگ، کارشناسان مطالعات خاورمیانه و سفیر سابق چین در ایران در این باره چنین گفت: حذف معافیت‌ها به معنای آن نیست که چین تسلیم فشارهای آمریکا شده و روابط تجارت انرژی خود با ایران را قطع می‌کند زیرا ایران یک شریک تجاری در اقتصاد، سیاست و امنیت برای چین نیست. طبق گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا، واردات نفت ایران حدود شش درصد از کل واردات نفت خام چین را تشکیل می‌دهد که ایران را هفتمین صادرکننده بزرگ نفت به چین می‌سازد.

با این حال برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که پکن با به چالش کشیدن تصمیم اخیر آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های نفتی، روابطش با واشنگتن را دچار چالش بیشتری نخواهد کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بسیاری از کارشناسان مدعی هستند اگر چین در مقابل درخواست‌ها برای توقف واردات نفت ایران ایستادگی کند ممکن است مذاکرات تجاری حساس با آمریکا را به خطر بیاندازد با این حال این مذاکرات نیز با تهدید اخیر ترامپ برای افزایش تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی دچار ابهام شده است.



منبع : ایسنا
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب: 23551
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *