۰

قرارداد 53 میلیارد دلاری عراق با اکسون موبیل

نخست وزیر عراق گفت که کشورش به زودی یک قرارداد انرژی ۳۰ ساله ۵۳ میلیارد دلاری با اکسون موبیل آمریکا و پتروچاینا امضا می کند.
اکسون موبیل - میز نفت
اکسون موبیل - میز نفت
به گزارش میز نفت ، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق گفت که کشورش به زودی یک قرارداد انرژی 30 ساله 53 میلیارد دلاری با اکسون موبیل و پتروچاینا امضا می کند. وی هرگونه ارتباط بین این پروژه بزرگ و مجوز آمریکا به عراق برای تجارت با ایران را رد کرد.

 عراق انتظار دارد 400 میلیارد دلار طی 30 سال اجرای این قرارداد به دست آورد.

 این پروژه بزرگ جنوبی شامل توسعه میادین نفتی نهر بن عمر و ارتاوی می‌شود که تولید را از این میادین به 500 هزار بشکه در روز از 125 هزار بشکه فعلی می رساند.

  سفیر ایران در لندن در روز دوشنبه گفته بود که آمریکا به عراق معافیتی برای معامله اقتصادی با ایران می دهد و در عوض یک قرارداد نفتی با بغداد امضا می کند.

 عبدالمهدی در مورد موانع نهایی کردن این قرارداد گفت:« مذاکرات بین وزارت نفت عراق و اکسون موبیل و پتروچاینا بر چگونگی تقسیم سود این پروژه در صورت افزایش یا کاهش قیمت نفت تمرکز دارد».

 وی اضافه کرد:« این قرارداد 30 ساله است و این جزئیات مالی حساس هستند و باید بیشتر در مورد آنها مذاکره شود».

 عراق دومین صادر کننده نفت اوپک است و مدت‌هاست قصد دارد تولیدش را تقویت کند.  تولید نفت عراق دهه ها به خاطر جنگ و تحریم محدود شده بود. چنین پروژه‌هایی مزایایی ارزشمند برای شرکت‌های نفت بین‌المللی در جهان دارند. قرار داد اولیه موفقیتی بزرگ برای طرح های توسعه ای اکسون موبیل در عراق است.

 عراق همچنین یکی از کشورهای جهان است که هم با ایران رابطه دوستانه دارد و هم با آمریکا. تهران و واشنگتن دشمن هم هستند و متحد بغداد.

 اکسون موبیل و پتروچاینا  یک پروژه برای آبرسانی به چاه های نفت در جنوب عراق دارند و قرار است خط لوله های جدید صادراتی بسازند. هدف این پروژه همچنین  تولید 100 میلیون فوت مکعب در روز گاز طبیعی از میادین ارتاوی و بن عمر است.

 عراق از ایران نفت وارد نمی کند ولی یک معافیت از واشنگتن برای واردات گاز طبیعی ایران گرفته است.

یک مقام ارشد نفتی عراق گفت:« تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی هستند که فقط نفت ایران را می خرند و عراق هیچ نفتی از ایران وارد نمی کند .برای گاز تا جایی که من میبینم هیچ محدودیتی وجود ندارد .معافیت خرید گاز همچنان برقرار است».


منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 23553
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *