طرح عربستان برای تقویت ظرفیت مازاد تولید

18 ارديبهشت 1398 ساعت 15:38

عربستان سعودی در فکر افزایش سرمایه گذاری برای اطمینان از وجود ذخایر اضافی کافی است تا آماده تامین عرضه جهانی نفت و افزایش احتمالی قیمت آن باشد.


به گزارش میز نفت ، با این که تولید نفت عربستان به رکورد 11.1 میلیون بشکه در روز در نوامبر 2018 رسید، این کشور در فکر افزایش سرمایه گذاری برای اطمینان از وجود ذخایر اضافی کافی است تا آماده تامین عرضه جهانی نفت و افزایش احتمالی قیمت آن باشد. طبق گفته خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان ، این کشور 20 میلیارد دلار برای تولید یک میلیون بشکه نفت خام دیگر برای حفظ ذخایر مازاد سرمایه گذاری می کند.

 ذخایر اضطراری:  اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر مازاد را این گونه توصیف می‌کند: مقدار نفتی که می‌تواند طی 30 روز تولید و تا 90 روزه حفظ شود.ظرفیت پایین می تواند باعث بالا رفتن قیمت نفت شود. در سال‌های اخیر عربستان سعودی بزرگترین ذخایر مازاد جهان را بین 1.5 تا 2 میلیون بشکه در روز در اختیار داشته است. در اکتبر 2018 این ذخایر به 1.3 میلیون بشکه کاهش یافت و عربستان تولید خود را از حداکثر 12 میلیون بشکه به 10.7 میلیون بشکه در روز کاهش داد. ذخایر مازاد در نوامبر تا 900 هزار بشکه پایین رفت.

 توانایی عربستان برای تامین نیاز به ذخایر مازاد در ژانویه 2019 افزایش یافت. در این ماه گزارش شد آرامکوی عربستان ذخایر اثبات شده نفت و گاز دارد که مقدار کل ذخایر آن را 2 میلیارد بشکه افزایش می دهد. طبق این گزارش آرامکو 263.1 میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد که 2.2 میلیارد بشکه بیشتر از گزارش سال 2017 است. این گزارش شامل ذخایر ثبت شده نفت و گاز می‌شود و اکتشافات اخیر را در بر نمی گیرد.

ولی مقدار نفت خامی که عربستان برای  صادرات آماده دارد تحت تاثیر مصرف داخلی این کشور است. نیروگاه‌های عربستان نفت خام را  در تابستان برای تامین اوج مصرف کولرها میسوزانند. یک استراتژی دیگر توسعه میادین گاز طبیعی برای جایگزینی سوخت مصرفی نیروگاه های برق است. اطلاعات نشان می دهد مصرف نفت عربستان سعودی برای تولید برق در ماه های اخیر با جایگزین شدن گاز طبیعی کاهش یافته است. ذخایر نفت عربستان 95 میلیون بشکه یا 9 درصد از اکتبر 2015 تا آوریل 2018 با کاهش تولید  اوپک کم شده است. با پیروی عربستان از توافق جدید کاهش تولید از ژانویه 2019، ذخایر زیادی برای نگه داشتن ظرفیت اضافی تولید  وجود دارد.

 توسعه ظرفیت مازاد نفت و گاز اولویت مقامات عربستان برای حفظ این بخش و حفاظت از اقتصاد  در برابر شوک های احتمالی عرضه و بی ثباتی آینده قیمت نفت است. در 2018 بخش انرژی 34 درصد تولید ناخالص داخلی عربستان را تشکیل داد. سرمایه گذاری اضافی در ذخایر مازاد و گزارش هایی مبنی بر این که ذخایر نفت و گاز عربستان بیش از حد انتظار است ، این تلاش عربستان را اثبات می کند و بخش انرژی عربستان را در برخورد با شوک عرضه انرژی در آینده در موضع قدرت قرار میدهد.



منبع : تسنیم


کد مطلب: 23560

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23560/طرح-عربستان-تقویت-ظرفیت-مازاد-تولید

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir