۰

​تاثیر توییت‌های ترامپ بر بازار نفت

دونالد ترامپ بدون شک بی ثبات‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست که تغییر موضع ناگهانی وی برای افزایش تعرفه‌های آمریکا روی واردات کالاهای چینی کمتر از یک هفته پس از ابراز رضایتش از روند مذاکرات تجاری با پکن، بازارهای مالی را ملتهب کرد و به ریزش بازارهای سهام و قیمت‌های نفت منجر شد.
​تاثیر توییت‌های ترامپ بر بازار نفت
به گزارش میز نفت به نقل از ایسنا، با این حال بزرگترین نگرانی بازارهای نفت، آسیب دیدن رشد اقتصادی و در نتیجه صدمه دیدن تقاضا برای نفت پس از افزایش تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی است.

وضع تعرفه از سوی آمریکا روی ۲۰۰ میلیارد دلار واردات چین در سال گذشته، موتور رشد اقتصاد جهانی را آهسته کرد و به تقاضا برای نفت لطمه زد. اکنون ترامپ تصمیم گرفته تعرفه‌ها روی واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش دهد و احتمالاً ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر از واردات کالاهای چینی را هدف تعرفه قرار خواهد کرد که عواقب آن برای رشد اقتصادی خوشایند نخواهد بود.

این امر، صادرکنندگان و تولیدکنندگان بزرگ نظیر روسیه و عربستان سعودی را در مواجهه با رکود احتمالی اقتصاد، سر دو راهی قرار می‌دهد.

درست زمانی که گروه تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس با توجه به رشد ۳۰ درصدی قیمت‌های نفت در سال جاری، به متعادل کردن بازار جهانی نزدیک شده‌اند، تعرفه‌های ترامپ روی کالاهای چینی باعث خواهد شد استراتژی تولید نفت خود را در کمتر از یک سال به دلیل اقدامات ترامپ تغییر دهد.

عربستان سعودی پاییز گذشته تسلیم فشارهای توییتری ترامپ برای بالا بردن سطح تولید نفت و محدود کردن روند صعودی قیمت‌ها شد اما از تصمیم ترامپ برای صدور معافیت ۱۸۰ روزه به هشت مشتری بزرگ نفت ایران غافلگیر شد. این تصمیم که ترامپ بدون مشورت با متحد سعودی خود گرفت، باعث تنش در روابط آمریکا و عربستان سعودی شد و به رابطه ترامپ با خاندان آل سعود لطمه زد.

از آن زمان عربستان سعودی تمایلی به تغییر تولید بر اساس توییت‌های ترامپ نداشته است. با این حال این مسئله دو هفته پیش زمانی که ترامپ به شکل غیرمنتظره پایان معافیت‌ها از تحریم‌ها برای واردات نفت ایران را اعلام کرد تغییر یافت.

وی این تصمیم را با اشاره به قول همکاری عربستان سعودی و اوپک برای جبران کمبود عرضه در بازار اعلام کرد. ریاض با این ادعا که کمبود عرضه ناشی از تحریم‌ها علیه ایران را جبران خواهد کرد بلافاصله موافقت نکرد اما خاطرنشان کرد به نیازهای مشتریانش پاسخ خواهد گفت.

اکنون ترامپ با تصمیم برای افزایش تعرفه‌های چین، چالش دیگری را پیش روی سعودی‌ها و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت قرار داده است. قیمت‌های نفت دوباره روند نزولی پیدا خواهند کرد و به پایین سطح ۷۰ دلار سقوط می‌کنند و باعث می‌شوند عربستان سعودی با نگرانی به خزانه خود خیره شود و امیدوار باشد که دیگر ریزش قیمت‌ها در اوایل سال ۲۰۱۶ به پایین سطح ۳۰ دلار تکرار نشود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، سعودی‌ها به دلیل مداخله ترامپ در بازارهای جهانی نفت و همچنین سیاست‌های دیگر وی که تقاضا برای نفت را متأثر کرده است مدام در حال بازنگری در سیاست تولید نفت خود هستند. اگرچه ریاض مراقب است روابط خوبش با واشنگتن حفظ شود اما پشت درهای بسته از دست رئیس جمهور آمریکا و تغییر مدام رویه و استفاده مکررش از توئیتر به عنوان منبعی برای صدور فرمان‌های قلدرانه، اوقاتش تلخ است.
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 23561
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *