چرا هند باید کنار ایران بایستد؟

23 ارديبهشت 1398 ساعت 12:11

یک روزنامه هندی با اشاره به این که سیاست استقلال استراتژیک هند در پی تحریم های آمریکا دچار چالش شده است نوشت: هند باید واردات انرژی از ایران را افزایش دهد تا اطمینان این کشور را حفظ کند.


به گزارش میز نفت ، در دوم ماه می معافیت های آمریکا برای خرید نفت از ایران لغو شد. این معافیت ها به هشت کشور داده شده بود. ایتالیا و یونان فورا خرید از ایران را متوقف کردند. کره‌جنوبی ، ژاپن و تایوان هم احتمالا همین کار را می کنند.

 چین احتمالا تسلیم خواسته آمریکا نمی شود. ترکیه موضعی خاص برای تصمیم گیری دارد. ارتباط این کشور با ایران تا حالا برایش منفعت داشته است.

 ولی هند در یک مخمصه قرار گرفته است. سیاست خودمختاری و استقلال استراتژیک هند برای پیشرفت تحت قوانین آمریکا  به قیمت از دست رفتن حس دوستی و بی طرفی آن تمام شده است.

با رشد سریع اقتصادی و نظامی چین، سیاست گذاران در هند و واشنگتن قراردادهایی امضا کرده اند که به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد از همکاری هند برای مقابله با چین بهره ببرند.

 در این بازی بزرگ قدرت، هند هدف اصلی خود را برای ارتباط با جهان فراموش کرده است. حتی اگر هدف هند از همکاری با آمریکا فقط حفظ موقعیت تجاری خود باشد ، باید بداند که فرهنگ هم اهمیت دارد: عادات ، لباس‌پوشیدن ، زبان ، رسانه، همه اینها نحوه فکر کردن را تغییر می دهند.حتی افکار هندیها تحت تاثیر زبانی قرار دارد که 700 مایل دورتر  صحبت می شود.

 ایران برای هند یک بخش اصلی از ظهور تاریخی این کشور است. متفکران ، تاجران و حاکمان آسیای مرکزی از طریق ایران وارد هند شده‌اند. امروزه علاوه بر نفت، هند و ایران بندری با هم ساخته اند که بمبئی را به چابهار متصل می کند و از طریق جاده یا خط آهن به کشورهای آسیای مرکزی می‌رساند. این منطقه از نظر منابع انرژی اهمیت دارد.

در قزاقستان منابع بزرگی از روی، کروم و سرب هم هست. این منابع و تجارت با ایران روابط اقتصادی هند را گسترش می‌دهد.

 هند تنها کشور در منطقه آسیا پاسیفیک آمریکاست که نیروی نظامی برای توقف چین را دارد. از نظر سیاسی واشنگتن به هند برای متعادل کردن منطقه نیاز دارد. تحریم هند باعث تقویت روابط هند و چین می شود و آمریکا این را نمی خواهد.

 هند باید واردات انرژی از ایران را افزایش دهد تا اطمینان این کشور را حفظ کند و از رای آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران برای عدم مالکیت سلاح هسته‌ای حمایت کند. هند باید با سایر کشورهای اروپایی برای راه‌اندازی شیوه معامله سوئیفت با ایران کار کند تا تحریم‌های ایران را دور بزند.

 تحریم ایران تنها باعث ایجاد مشکل  امنیتی در منطقه می شود.


منبع : تسنیم


کد مطلب: 23595

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23595/چرا-هند-باید-کنار-ایران-بایستد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir