۰

کاهش عرضه نفت و آزمون ظرفیت مازاد تولید اوپک

بانک سرمایه گذاری بارکلیز اعلام کرد در حالی که عربستان سعودی، امارات و سایر کشورهای اوپک می‌توانند جای خالی صادرات ایران را پر کنند، ولی این کار به قیمت کاهش قابل توجه ذخایر مازاد تمام می‌شود و خطر درگیری در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت ، اگر اوپک کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا را جبران کند ، ظرفیت مازاد تولید نفت می تواند به کمتر از یک درصد تقاضای جهانی تا پایان سال جاری کاهش یابد و قیمت نفت به خاطر قطع ناخواسته تولید آن در نوسان قرار می گیرد.

 ظرفیت مازاد  نفت اضافی است که یک تولید کننده می‌تواند داشته باشد و به بازار بیاورد و از بازارهای جهانی در هنگام بلایای طبیعی، جنگ یا هر عامل ناخواسته دیگری که باعث قطع تولید شود، حمایت کند.

 تولیدکنندگان کمی در جهان ذخایر مازاد دارند. عربستان، بزرگترین تولید کننده اوپک و بزرگترین صادر کننده نفت جهان، بیشترین سهم این ذخایر را در اختیار دارد.

 با توجه به اینکه بازار در سال جاری به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا با کاهش عرضه نفت مواجه بوده ، به گفته تحلیلگران، ظرفیت مازاد کافی برای جبران این کاهش تولید وجود دارد.

 تولید این دو کشور تا حالا روی هم 1.85 میلیون بشکه در روز نسبت به اوج 2018 کاهش یافته ولی انتظار می رود بیش از این مقدار هم پایین بیاید ، مخصوصا از طرف ایران.

 در حالی که تحلیلگران انتظار دارند تولید ونزوئلا روی 700 هزار تا 800 هزار بشکه در روز فعلی ثابت شود ، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت ایران با تلاش آمریکا برای صفر کردن صادرات این کشور، بیش از پیش کاهش یابد.

 بانک آمریکایی گلدمن سچز پیش بینی می کند صادرات ایران روی 400 هزار بشکه در روز ثابت شود، یعنی 900 هزار بشکه کمتر از ماه آوریل.

 بانک سرمایه گذاری بارکلیز اعلام کرد در حالی که عربستان سعودی، امارات و سایر کشورهای اوپک می‌توانند جای خالی صادرات ایران را پر کنند، ولی این کار به قیمت کاهش قابل توجه ذخایر مازاد تمام می‌شود و خطر درگیری در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

به نظر گلدمن سچز هم ذخایر مازاد کافی در اوپک برای جبران بشکه های از دست رفته ایران و ونزوئلا وجود دارد.

 ولی تحلیلگران انتظار دارند عربستان تولیدش را خیلی محتاطانه نسبت به سال گذشته افزایش دهد، یعنی زمانی که تولید عربستان به رکورد 11 میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر رسید. ترامپ از عربستان خواسته بود نفت خود را جایگزین بشکه های نفت ایران کند.

 ریاض علی رغم اصرار ترامپ به کاهش قیمت نفت، در حال حاضر تمایلی به افزایش سریع عرضه نفت ندارد چون خطر سقوط قیمت نفت و عرضه اضافی آن به بازار وجود دارد. عربستان قبل از افزایش تولید منتظر تاثیر لغو معافیت های نفتی ایران است.

 ‌بینی می‌شود ذخایر مازاد اوپک به حدود 920 هزار بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال نسبت به 2.05 میلیون بشکه سه ماهه دوم و 1.4 میلیون بشکه سه ماهه سوم برسد.

 اگر ظرفیت مازاد به زیر یک میلیون بشکه در روز یا حدود یک درصد تقاضای جهانی نفت برسد، در صورت کاهش تولید لیبی و نیجریه قیمت نفت دچار نوسانات شدیدی می شود.


منبع : تسنیم
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 23607
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *