۰

جزئیاتی از علت توقف عملیات سوآپ نفت خام عراق

یک منبع آگاه با اشاره به مذاکرات ایران و عراق در خصوص ازسرگیری عملیات سوآپ نفت کرکوک گفت: به دلیل تحریم های نفت ایران عملا نمی توان انتظار داشت تا عملیات سوآپ نفت عراق از طریق خاک ایران انجام شود.
خط لوله - میز نفت
خط لوله - میز نفت
به گزارش میز نفت ، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به مذاکرات ایران و عراق در خصوص ازسرگیری عملیات سوآپ نفت کرکوک گفت: به دلیل تحریم های نفت ایران عملا نمی توان انتظار داشت تا عملیات سوآپ نفت عراق از طریق خاک ایران انجام شود.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر نفت عراق به ایران می آمد و ایران تنها محلی برای ذخیره کردن نفت عراق در انبارهای نفتش شده بود و چون نمی توانست این نفت را به فروش برساند توافق شد تا سوآپ نفت خام کرکوک متوقف شود.

این منبع آگاه تصریح کرد: در حال حاضر عراق بخشی از این نفت را به ترکیه می فروشد و حجم قابل ملاحظه ای از آن را نیز در پالایشگاه های داخلی این کشور تبدیل به فراورده می کند.

این گزارش حاکی از آن است که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در سفری که آذرماه 96 به وین داشت از این توافق با عنوان یک ارتباط راهبردی بین ایران و عراق یاد کرد و گفت: «امیدوارم قرارداد ارسال نفت خام کرکوک به ایران با استفاده از کامیون، هفته آینده امضا شود و آرام آرام به سطح 60 هزار بشکه در روز برسد. این خط در ایران به 200 کیلومتر نمی‌رسد و در عراق هم به همین میزان است و ساخت آن کمتر از 2 سال طول خواهد کشید».

جبار اللعیبی وزیر نفت وقت عراق نیز در همان زمان با اشاره به این توافق گفته بود: «بین 30 تا 60 هزار بشکه در روز نفت خام کرکوک از طریق کامیون‌های نفتکش به منطقه مرزی که ایران در آنجا پالایشگاه دارد، تحویل داده خواهد شد».

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث خط لوله‌ای جهت انتقال نفت از کرکوک به ایران گفته بود: «ایران موظف شده که نفتی با همان خصوصیات و همان مقدار که از کرکوک دریافت کرده، در بنادر جنوبی عراق در خلیج فارس تحویل دهد».



منبع : فارس
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب: 23613
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *