۰

تعویق در امضای قرارداد نفتی عراق با اکسون موبیل

وزیر نفت عراق گفت روند امضای قرارداد مهم نفتی بین عراق و اکسون موبیل به خاطر تصمیم اکسون برای تخلیه کارکنان بین المللی خود از میدان نفتی کورنای غربی کند شده است.
اکسون موبیل - میز نفت
اکسون موبیل - میز نفت
به گزارش میز نفت ، ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق گفت یک قرارداد مهم نفتی بین عراق و اکسون موبیل درحال بسته شدن بود ولی روند امضای این قرارداد به خاطر تصمیم اکسون برای تخلیه کارکنان بین المللی خود از میدان نفتی کورنای غربی کند می‌شود.

 وی با اشاره به یک سند اولیه که مفاد همکاری را در مورد یک پروژه یکپارچه در جنوب مشخص می‌کرد گفت:« اگر به نتیجه رسیده بودیم، سرفصل قرارداد را امضا می کردیم. ولی حالا آنها خارج از کشور هستند. چرا من باید دنبالشان بدوم؟»

 مقامات نفتی عراق می گویند اکسون تمام کارکنان خارجی خود را از میدان نفتی کورنای غربی 1 در روز جمعه و شنبه خارج کرده است که حدود 60 نفر می شوند. این شرکت بزرگ آمریکایی قراردادی بلند مدت برای توسعه این میدان نفتی دارد.

 تخلیه کارکنان اکسون چند روز پس از بیرون رفتن کارکنان غیر ضروری سفارت آمریکا در بغداد صورت گرفت.

 آمریکا در حال افزایش فشار تحریم ها علیه ایران است، مخصوصا بر صنعت نفت این کشور. عراق به شدت به گاز طبیعی ایران برای تامین برق وابسته است .این وابستگی طی فصل گرم تابستان بیشتر هم می شود.

غضبان گفت راه های متعددی برای جبران کاهش عرضه گاز از طرف ایران وجود دارد که شامل استفاده از ذخایر نفت و گاز در برخی نیروگاه‌های برق می شود ولی تا حالا هیچ تغییری در واردات گاز از ایران صورت نگرفته است.

 وزیر نفت عراق گفت این کشور ظرفیت تولید روزانه 5 میلیون بشکه نفت را دارد و ظرفیت مازاد فعلی این کشور حدود 400 هزار بشکه در روز است.

 وی گفت:« ما حدود 4.5 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کنیم که مطابق با سهمیه عراق از توافق کاهش تولید اوپک است».


منبع : تسنیم
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 23642
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *