جزئیات معاملات نفتی زیباحالت منفرد

7 خرداد 1398 ساعت 12:55

زیباحالت منفرد 11 میلیون بشکه نفت و مشتقات آن را از بابک زنجانی تحویل گرفته و بعد از اینکه نتوانسته هیچکدام از آنها را به فروش برساند مجبور شده آنها را به وزارت نفت برگرداند اما در این بین اتفاقاتی برای محموله‌ها رخ داده است.


به گزارش میز نفت ، دادگاه رسیدگی به اتهامات علی زیبا حالت منفرد همچنان در جریان است. اتهامات او طبق اظهارات قاضی صلواتی عبارتند از:  مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور همراه با مفسد اقتصادی محکوم به اعدام، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK و پولشویی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو.

همه اتهامات منفرد برای دورانی است که با زنجانی دست دوستی داده است.

* ارتباط زیباحالت و زنجانی از کجا شروع شد؟

ارتباط اقتصادی بابک زنجانی و منفرد نه از فروش محموله‌های نفتی، بلکه برای انتقال پول آغاز شد. در واقع منفرد با استفاده از شرکت‌های متعدد و بعضا کاغذی که در کشور مالزی داشته اقدام به ثبت حواله‌هایی برای انتقال پول ایران در زمان تحریم‌های بین‌المللی کرده است.

منفرد می‌گوید برای هر کدام از این حواله‌‎ها 50 دلار دریافت می‌کرده است. اما نماینده دادستان در جلسه دادگاه رقم کارمزد حواله‌ها را 65 یورو اعلام کرده است.

نماینده حقوقی شرکت نفت در دادگاه سوم منفرد در این باره گفت: «این متهم بابت جابجایی هر حواله ۶۵ یورو از شرکت ملی نفت دریافت می‌کرده است، همچنین آقای هروی در اقاریر خود گفته است که ۹۰ درصد منابع آقای زنجانی که حواله می‌گردید از حساب آقای منفرد می‌رفته است چون وی در هیأت حسابرسی بانک FIIB عضو بوده است.»

متهم اما درباره درآمد خود از حواله‌ها در دادگاه چهارم می‌گوید: «حدود ۴ هزار حواله به نام زنجانی انجام دادم که به ازای هر حواله ۵۰ دلار می‌گرفتم و ۱۰۰ درصد تراکنش‌ها موفقیت‌آمیز بود.»

وی می‌افزاید: «فلاح هروی در اظهارات خود بیان داشته است که ۹۰ درصد منابع بابک زنجانی از مالزی حواله شده و حساب‌های منفرد بوده است و خرید و اداره بانک FIIB توسط اینجانب عنوان شده است، در حالی که در چارت سازمانی این بانک بنده یکی از اعضای کمیته حسابرسی بودم و نام من در آنجا افتخاری بود تا در مواقع لزوم برای نفوذ در مقامات مالزی استفاده شود.»

به نظر می‌رسد همه این حواله‌ها به مقصد رسیده‌اند و تاکنون هیچ شکایتی از این بابت علیه منفرد صورت نگرفته است.

اما پس از بزرگ‌تر شدن ارقام حواله‌ها، زنجانی و منفرد به فکر ایجاد بانکی می‌افتند و بانک FIIB ایجاد می‌شود. با وجود اینکه این بانک در مالزی مستقر بوده است اما شواهد نشان می‌دهد سرور اتصال به سوئیفت بانک در دفتر تهران بابک زنجانی بوده و شخصی به نام مهربانی وظیفه کنترل آن را بر عهده داشته است.

 

* نقطه ورود منفرد به فعالیت‌های نفتی

در این برهه زمانی، ارتباط منفرد و زنجانی در حد حواله زدن و انتقال پول بوده است. اما زمانی که زنجانی در ایران پذیرفت که نفت کشور را بفروشد ارتباط وی با منفرد هم وارد فاز جدیدی می‌شود.

زنجانی پس از مدتی متوجه می‌شود فروش نفت به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست و از این‌رو سراغ افراد زیادی برای جوش دادن معاملات رفت. یکی از این افراد شریک قدیمی در انتقال پول و همان ایرانی صاحب نفوذ در حکومت پادشاهی مالزی یعنی زیباحالت منفرد بود.

زنجانی پس از ارسال یک محموله نفت خام مشتمل بر 600 هزار بشکه به چین و تجربه سختی‌هایی که برای فروش و حتی انبارداری آن پیدا کرد به سراغ منفرد رفت.

زنجانی که نتوانسته بود برای 600 هزار بشکه نفت خام مشتری پیدا کند و تمام آنها را در انباری چینی ذخیره کرده بود، مسئولیت فروش و انبارداری محموله‌هایی که به سمت چین ارسال می‌شد را به منفرد سپرد.

در این راستا دومین محموله شامل نفت سبک و سنگین به منفرد تحویل داده شد. این محموله شامل دو کشتی و به حجم یک میلیون بشکه بوده است.

به دلیل تحریم نفت‌کش‌های ایرانی و احتمال برخورد گارد ساحلی با این نفت‌کش‌ها، منفرد تصمیم گرفت در آب‌های آزاد عملیات انتقال نفت به دو کشتی غیر ایرانی را انجام دهد. این عملیات ظرف چند روز صورت گرفت و تمام 1 میلیون بشکه به دو کشتی هنگ کنگی منتقل می‌شوند.

محموله سومی که به دست منفرد رسید 2 میلیون بشکه مازوت بود که در منطقه جوهار بارو نگهداری می‌شد. برای این محموله هم همان اتفاقی رخ می‌دهد که برای محموله قبلی رخ داده بود. یعنی محموله به کشتی‌های دیگری منتقل می‌شود.

* ورود العقیلی به معادله نفتی

زنجانی پس از مدتی از منفرد خواست یکی از محموله‌های مازوت را برای شخصی به نام محمد سعید العقیلی بفرستد. از العقیلی چندین بار در دادگاه‌های زنجانی نام برده شده است و آن طور که پیداست این ایرانی- اماراتی در نهایت بهای هیچ کدام از محموله‌های نفتی ایران را پرداخت نکرده است.

در هر صورت بار دیگر انتقال در دریا سازماندهی و محموله مازوت‌ به کشتی‌های فرستاده شده توسط العقیلی منتقل شد. اما زمانی که کشتی‌ها به مقصد رسیدند تحویل گیرنده مدعی شد 10 هزار لیتر از حجم محموله کم است؛ این همه ماجرا نیست و پس از مدتی موضوع وجود آب در مازوت‌ها هم از سوی خریدار مطرح می‌شود.

در نهایت العقیلی بهای این محموله مازوت و محموله‌های نفتی را که مستقیما از طریق زنجانی به دست او رسید را هم پرداخت نکرد. چند سال بعد در کشاکش دادگاه‌های زنجانی خبر مرگ العقیلی رسانه‌ای شد تا نام او هم به شاهدان مرده پرونده‌های نفتی از جمله عباس یزدانپناه یزدی شاهد کلیدی پرونده کرسنت و بیژن دادفر شاهد مهم پرونده پرداخت رشوه توتال به مقامات نفتی ایران اضافه شود.
* خریدارانی که پا پس می‌کشند

ماجراهای نفتی منفرد با معامله با العقیلی تمام نشد. چنانکه پس از آن هم نزدیک به 9 میلیون بشکه میعانات گازی تحویل منفرد می‌شود که تمام این موارد در مخازنی در شهرهای یینکو و دالیان ذخیره می‌شوند.

 در طول این اتفاقات منفرد تلاش زیادی برای فروش محموله‌های نفت‌ و میعانات انجام داد؛ طبق اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه ده‌ها خریدار برای محموله‌‌ها پا پیش می‌گذاشتند و تخفیف‌های مناسبی وعده داده شده انگیزه‌های آنها را برای معامله تقویت می‌کرد. اما اغلب قریب به اتفاق این خریداران پس از اینکه متوجه صاحب اصلی محموله‌‎ها می‌شدند عطای آن را به لقای آن می‌بخشیدند و عقب می‌نشستند.

در نهایت با دستگیری زنجانی تیمی متشکل از وزارت نفت، قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی از طرف ایران به سفارت مالزی رفت و با توجه به اینکه منفرد در آن زمان متهم نبوده است از او خواستند اقدامی برای بازگرداندن محموله‌های نفتی به ایران را انجام دهد. در نتیجه این پیگیری باقی مانده محموله به کشتی‌های ایرانی عودت داده می‌شوند.

یکی از خریدارانی که با منفرد به توافق اولیه رسید و سپس درگیر ماجراهای پیچیده‌تری شد یک چینی به نام خانم «یو» بود.

* خانم «یو» چطور وارد فرآیند معاملات نفتی شد؟

در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات منفرد ، وی از یک چینی به نام یو نام برد. بر این اساس «یو» یک خریدار چینی بوده است که بر سر خرید محموله 600 هزار بشکه‌ای که بابک زنجانی به چین فرستاده با او به توافق اولیه رسیده بود.

با این وجود زمانی که «یو» فهمید بابک زنجانی در ایران دستگیر شده است، تلاش کرد با تطمیع انباردار چینی 600 هزار بشکه نفت را از انبار خارج کرده و به فروش برساند.

منفرد مدعی است زمانی که از این موضوع با خبر شده طی تماسی با شرکت ملی نفت این موضوع را گزارش داده اما شرکت ملی نفت به کلی از وجود این منابع نفتی اظهار بی اطلاعی کرده است. با این حال شرکت ملی نفت پس از مشاهده بخشی از اسناد مربوط به این محموله‌ها اقدام به خارج کردن نفت از انبارهای چینی کرده است.

منفرد در این باره گفته است: «بعد از دستگیری زنجانی، خانم یو طی تماس تلفنی پیشنهاد داد که صدای این نفت را در نیاورید و در یک اقدام بی شرمانه به من گفت پول آن را ٥٠-٥٠ با هم تقسیم خواهیم کرد.»

شمس دیگر متهم این پرونده  نیز در این باره گفت: «آقای بابک زنجانی به مشکلاتی در مالزی پی برده بود که ما کاپیتان بجنوردی را در آنجا گذاشتیم و خانم یو همان است که دکل به زنجانی داد و او خود را نماینده ارتش چین معرفی کرد و هنوز هم با او کار می‌کنند.»

* وقتی پای یک هندی هم به پرونده باز می‌شود

در دادگاه منفرد علاوه بر نام خانم «یو» از یک هندی هم در رابطه به معاملات نفتی منفرد و زنجانی نام برده شد. تمام رسانه‌های پوشش دهنده دادگاه‌های منفرد اسم این هندی را به اشتباه مالاژ پوشش داده‌اند. نام درست او مانوژ بولار سینک است، اصالت هندی دارد اما متولد لابوان است و ظاهرا تابعیت مالزیایی دارد.

شغل او اجاره کشتی‌، حفاظت از کشتی‌ها و رساندن غذا به کشتی‌ها و در کل ارائه هرگونه خدمات دریایی است.

او به صورت قانونی صاحب شرکت گلامری است. علی زیبا حالت منفرد به دلیل اینکه نمی‌توانسته به عنوان یک شهروند ایرانی اقدامات مربوط به تجارت نفت از جمله اجاره کردن نفت‌کش یا مخازن را انجام دهد مانوژ را برای انجام این اقدامات به زنجانی معرفی کرد.

در حال حاضر تمام اسناد انتقال نفت بین نفت‌کش‌ها، اسناد نگهداری در انبارها و دیگر اسناد دریایی به نام مانوژ است اما به دلیل عدم حضور وی در ایران تاکنون هیچ پیگرد قضایی درباره مانوژ انجام نشده است.

منفرد مانوژ را به زنجانی معرفی کرد و خودش هم به عنوان پیگیر کننده امور در کنار او عملیات‌های دریایی را انجام می‌داد.


 

* وقتی مانوژ منفرد را دزدید

منفرد در جلسه چهارم دادگاه خود درباره او می‌گوید: «آقای مانوژ مدیرعامل گلامری، فردی مالزیایی است و دو کشتی برای انبارداری نفت ایران در اختیار گرفت و قرار شد که این موضوع مخفی و پوشیده بماند تا ردی از نفت ایران نماند. ماهانه یک دلار و ۱۰ سنت بابت هر بشکه نفت آن را اجاره دادند و آقای شمس و زنجانی با وی موافقت کردند و بنده از جهت دلسوزی به چانه‌زنی ادامه دادم و آن را به ۹۵ سِنت رساندم.»

شمس هم در همین جلسه با اشاره به اینکه مانوژ را منفرد به تیم بابک زنجانی معرفی کرده است از او خواست مسئولیت عملکرد او را بپذیرد.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد در نهایت به دلیل برخی اختلافات مالی که بین منفرد و مانوژ رخ داد ارتباط این دو به شدت تیره و تار می‌شود تا حدی که مانوژ چندین بار خانواده منفرد را تهدید کرد و حتی یک بار خود او را برای چند روز دزدید که پرونده این موضوع در مالزی مفتوح است و پلیس این کشور پیگیر موضوع بوده است.

به گزارش فارس، دادگاه علی زیباحالت منفرد که به جعبه سیاه بابک زنجانی مشهور شده است همچنان ادامه دارد و طبعا بعد از اتمام برگزاری دادگاه امکان دسترسی به جزئیات بیشتری از این پرونده فراهم خواهد شد.



منبع : فارس


کد مطلب: 23711

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/23711/جزئیات-معاملات-نفتی-زیباحالت-منفرد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir