۰
تکذیب خبری که امیدبخش بود

هیچ استثنایی در کار نیست

رئیس گروه اقدام علیه ایران در واکنش به گزارش یک نشریه آمریکایی درباره اعطای معافیت خرید محدود نفت به برخی کشورها، مدعی شد هر کشوری از ایران نفت بخرد، تحریم‌ می‌شود.
هیچ استثنایی در کار نیست
به گزارش میز نفت به نقل از فارس، «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه این کشور گفت هر کشوری را که هر مقداری نفت از ایران خریداری کند، تحت تحریم‌های خود قرار می‌دهند.

هوک بامداد امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش یک نشریه آمریکایی اعلام کرد بعد از انقضای معافیت‌های هشت کشور در خرید نفت خام از ایران در تاریخ دوم می (12 اردیبهشت) هر کشوری را که از ایران نفت وارد کند، تحریم می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» در این بیانیه آمده است: «حتی اگر کشوری در ماه‌های قبل نتوانسته بود به سقف مذاکره‌شده (برای خرید نفت)‌ برسد، بازهم تحریم خواهد شد. سیاست ما به صفر رساندن خرید نفت از ایران است».

نشریه «وال استریت ژورنال» شامگاه پنجشنبه در گزارشی، درست عکس این سخن هوک را گزارش و افشا کرد که برخی کشورها مانند چین و هند هنوز برای خرید محدود نفت از ایران، معافیت‌هایی از آمریکا دریافت کرده‌اند. 

رویترز همچنین بامداد امروز در یک گزارش تحقیقی نوشته بود که عربستان سعودی علی‌رغم افزایش تولید نفت در ماه مه میلادی نتوانسته است کاهش صادرات نفت توسط ایران را جبران کند. (جزئیات بیشتر)

حدود یک سال پیش  (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) بود که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعاهای تکراری از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد. واشنگتن از کشورهای مختلف از جمله ترکیه خواسته که ضمن تبعیت از تحریم‌های ایران، هرگونه واردات نفت و میعانات گازی را به صفر برسانند.

آمریکا در ماه نوامبر، چین، هند و شش کشور دیگر را از تحریم‌های اعمال‌شده علیه بخش نفت و انرژی ایران معاف کرده و به آنها اجازه داد به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این معافیت‌ها در اوایل ماه مه به پایان رسید و دولت آمریکا گفت که آنها را تمدید نخواهد کرد. 

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است.  آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراهی کرده است. 

مقامات آمریکایی طی چند هفته اخیر، از ترامپِ رئیس‌جمهور گرفته تا بولتونِ مشاور امنیت ملی و پامپئو وزیر خارجه، بعد از خروج از توافق هسته‌ای و تشدید تحریم‌ها در سالگرد خروج، در واکنش به تصمیم ایران برای کاهش برخی تعهدات برجامی زبان به تهدید نظامی گشوده و اقدامات تحریک‌آمیزی نیز چون اعزام ناو هواپیمابر یا بمب‌افکن به منطقه را در دستورکار خود قرار دادند.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۰۳
کد مطلب: 23734
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *