۰

سودی که از دست رفت

​قیمت‌‌های بالاتر نفت خام به علت نبود نفت ایران در بازار به سود پالایشگاه‌های آسیایی ضربه زده است به طوریکه حاشیه سود پالایشگاه‌ها به کمترین میزان در 16 سال گذشته رسیده است.
سودی که از دست رفت
به گزارش میز نفت، رویترز گزارش داد بر اساس آمار رهیابی کشتی ‌ها توسط ریفینیتو، تنها 7 نفتکش ایرانی تا 30 ماه می محموله‌های خود را در بنادر آسیایی تخلیه کرده ‌اند و یک نفتکش نیز قرار است روز جمعه برسد.

از میان این محموله ‌های قابل ردیابی، 6 محموله به چین و دو محموله به هند رفته است. قابل توجه است، 7 نفتکش از این 8 نفتکش، ایران را پیش از پایان ماه آوریل ترک کرده‌ اند؛ این بدان معناست که آنها هنوز معافیت ‌های آمریکا را داشتند.

بر اساس آمار ریفینیتو،هند و چین در مجموع حدود 480 هزار و 600 بشکه نفت از ایران خریدند که کمتر از 1.12 میلیون بشکه در روز ماه آوریل است.

دیگر خریداران نفت ایران نظیر ژاپن و کره جنوبی در ماه می هیچ نفتی از ایران نخریدند. در حال حاضر، برای ماه ژوئن هیچ نفتی از ایران به سوی مشتریان آسیایی حرکت نکرده است. تنها یک محموله به سمت اندونزی و یک به سمت ترکیه در حرکت است.

با این حال، ارقام ماه آوریل به علت افزایش خرید پالایشگاه‌ های چینی از ایران پیش از منقضی شدن معافیت‌ ها و همچنین آغاز فعالیت‌ های واحدهای پالایشی جدید بالا بوده است.

واردات آسیا در ماه می احتمالا بیش از ماه‌ های مارس و فوریه بوده است که این دیدگاه را تقویت‌ می ‌کند که پالایشگاه های توانایی دسترسی به نفت کافی داشته ‌اند. با این حال، قیمت ‌های بالاتر به سود این پالایشگاه ‌ها ضربه زده است به طوریکه حاشیه سود پالایشگاه ها به کمترین میزان در 16 سال گذشته رسیده است.

سود هر بشکه نفت دوبی که در پالایشگاهی در سنگاپور پالایش می شد، روز جمعه 2.87 دلار بود که کمتر از 4.21 دلار در ماه گذشته و متوسط سالانه 4.42 دلار بوده است.

انتظار می‌ رود عربستان قیمت تمامی انواع نفت خود را برای فروش به پالایشگاه‌ های آسیایی برای سومین ماه متوالی افزایش دهد که این امر نشان ‌دهنده تقاضای بالا برای نفت خام سنگین با توجه به نبود نفت ایران و محدودیت تولید اوپک و هم ‌پیمانانش است.

یک عامل منفی دیگر برای پالایشگاه‌ های آسیایی،افزایش صادرات محصولات از چین است که ظرفیت پالایشگاهی را سریع‌تر از رشد تقاضای داخلی تقویت کرده است.

در مجموع، پالایشگاه‌ های آسیا از دو منظر تحت فشار هستند؛ یکی از منظر افزایش هزینه ‌های نفت خام به علت کاهش صادرات نفت ایران و دیگری، افزایش صادرات محموله‌ های محصولات نفتی چین.
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 23768
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *