۰

آمريکا مسئول حمله به نفتکش ها است

رييس مرکز مطالعات ايران معاصر در روسيه: آمريکا با اهدف‏ ايران هراسي، اقتصادي و جلب نظر صهيونيست ها اقدام به انفجار نفتکش ها در درياي عمان کرده است.
نفتکش - میز نفت
نفتکش - میز نفت
به گزارش میز نفت ، شبکه خبري روسيه 24 در برنامه اي تحليلي با حضور کارشناس مسائل منطقه، به دلايل دست داشتن آمريکا در حادثه انفجار نفت کش ها در درياي عمان پرداخت. در اين برنامه خبري - تحليلي با بازتاب واکنش مقامات روسي به اتهامات بي اساس وزير امور خارجه آمريکا درباره دست داشتن ايران در اين حادثه، اعلام شد: آمريکا پيش از آغاز تحقيقات و بدون ارائه هيچ گونه سند ‌و مدرکي، ايران را به دخالت در اين حادثه متهم کرده، در حالي که وزارت امور خارجه و رياست جمهوري روسيه، با رد اين اتهامات، اساسا اين حادثه را مبهم و مشکوک ارزيابي کرده و گفته اند: نبايد ايران را مقصر اين حادثه دانست.

آمريکا مسئول حمله به نفت کش هاست

در ادامه اين برنامه، "رجب صفراوف" رييس مرکز مطالعات ايران معاصر و تحليلگر مسائل منطقه در روسيه در ارتباط زنده تصويري، با بيان دلايل و مستنداتي، آمريکا را عامل اصلي اجراي اين سناريو معرفي کرد. وي با برشمردن سه دليل اصلي براي دست داشتن آمريکا در اين سناريو از پيش طراحي شده، گفت: قابل باور نيست که حادثه انفجار دو نفت کش در درياي عمان کار ايران باشد.

رجب صفراوف، دليل نخست براي عدم دخالت ايران را، علاقمندي تهران به حفظ برجام دانست و گفت: در شرايطي که ايران با همراهي دو بازيگر مهم جهاني، يعني چين و روسيه به دنبال حفظ توافق هسته اي هستند، ايران هيچ گاه با اقدامات تحريک آميز ، قصد ندارد در مسير حفظ برجام مانع ايجاد کند. طرح عدم تجاوز و همزيستي صلح آميز» که از سوي ايران مطرح شده، با اينگونه اقدامات همخواني ندارد و جز زيان منافعي براي ايران در پي ندارد، بنابراين بايد ديد چه کشوري از بروز اين حوادث منفعت خواهد برد.

اين تحليلگر مسائل منطقه اي، دليل دوم را که به گفته وي به حقيقت نزديک تر است، بهانه تراشي آمريکا براي حضور پررنگ نظامي در خليج فارس توصيف کرد و گفت: آمريکا بهانه اي لازم دارد تا ناوهاي نظامي بيشتري را به خليج فارس اعزام و وعده خود به عربستان سعودي و کشورهاي حاشيه خليج فارس را اجرايي کند. 

وي افزود: ترامپ در روزهاي نخست رياست جمهوري بيش از 140 ميليارد دلار از عربستان و برخي حکام خليج فارس دريافت کرد تا به گفته خود از آنها در مقابل تجاوز ايران دفاع کند، با اين حربه هراس افکند که اگر آمريکا از منطقه برود، حکام عربستان و کشورهاي خليج فارس، چند روز بيشتر در مقابل ايران دوام نخواهند آورد. اما پشت اين حضور نظامي، يک سناريو مهم ديگر وجود دارد و آن اينکه آمريکا اکنون با توليد روزانه 12 ميليون بشکه نفت،نه تنها به خودکفايي رسيده ، بلکه به يکي از صادرکنندگان مهم نفت تبديل شده، از اينرو آمريکا واقعا قصد دارد انتقال نفت از خليج فارس را فلج و اقتصاد کشورهاي اروپايي و به خصوص چين را نابود کند.

صفراوف در تشريح اين سناريو گفت: واضح است که اگر اوضاع در منطقه حساس خليج فارس متشنج و مسير انتقال نفت از آنجا قطع شود، اقتصاد کشورهاي عربي هم ظرف يک هفته نابود خواهد شد. در چنين حالتي کشورهاي عربي هم مجبور خواهند شد در برابر آمريکا بيشتر از پيش سر تعظيم فرود آورند و براي تضمين امنيت منطقه، ميلياردها دلار ديگر به اقتصادآمريکا واريز کنند. به اين ترتيب يک فرصت بسيار مغتنم براي آمريکا ايجاد مي شود تا اقتصاد خود را سامان دهد و شکوه مورد نظر ترامپ را به آمريکا بازگرداند.

رئيس مرکز مطالعات ايران معاصر در ادامه به تشريح سومين دليل براي دست داشتن آمريکا در اين ماجراجويي اشاره کرد و گفت: آمريکا به بهانه نجات اروپا و کشورهاي عربي و آسيايي از يک فاجعه اقتصادي، سياسي و ژئوپلتيکي، خود را ناجي جهان و بزرگترين حافظ صلح و امنيت و در مقابل ايران را بزرگترين دشمن صلح و شريان اقتصادي دنيا معرفي مي‌کند و آنها را وادار به تعظيم در برابر واشنگتن و قطع روابط با ايران خواهد کرد. پس چنانکه مي بينيد، چنين سناريويي کاملا به نفع ترامپ و طيف حاميان اوست تا همه جهان در برابرش زانو بزنند.

اين تحليلگر مسائل منطقه در پاسخ به سوال مجري شبکه روسيه 24 مبني بر اينکه تشنج موجود تا چه حد مي تواند گسترش پيدا کند و چقدر احتمال درگيري نظامي وجود دارد ، گفت: سناريو نظامي قابل تصور نيست ، چراکه آمريکا نه تنها قابليت و توانايي حمله نظامي به ايران را ندارند ، بلکه به شدت از رويارويي نظامي با ايران هراس دارند ، زيرا از امکانات و توانايي ايران باخبرند.

وي با اشاره به راه هاي مسدودسازي تنگه هرمز از سوي ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران، همانگونه که آقاي روحاني اعلام کرد، دهها راه براي مسدود کردن خليج فارس دارد، اما با توجه به مغايرت همه اين راهها با حقوق بين الملل، ايران فعلا قصدي براي انجام اين کار ندارد و نمي خواهد اقدام تحريک آميزي انجام دهد.

رجب صفراوف در جمع بندي صحبت هاي خود گفت: معتقدم آمريکا با دست زدن به انفجار نفت کش ها در درياي عمان، پروژه «هراس افکني در جهان» را کليد زده است تا هم منافع اقتصادي عايد واشنگتن شود، هم لابي اسراييل را راضي نگه دارد ، هم حکام عرب خليج فارس را براي کسب حداکثري دلارهاي نفتي ، تحت نفوذ و سلطه داشته باشد و هم به اقتصاد اروپا و چين ضربه بزند.


منبع : آریا
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 23851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *