۰

​توافق کاهش تولید اوپک تمدید می‌شود؟

اگر توافق کاهش تولید اوپک تمدید نشود، قیمت نفت کاهش می یابد. اگر آمریکا و چین قبل از اجلاس اوپک به توافق تجاری برسند ، احتمال تمدید توافق اوپک کاهش می‌یابد.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میز نفت  ، دیدار اوپک و متحدانش در اوایل جولای در زمانی حساس و مهم برای نفت اتفاق می افتد. قیمت نفت تحت تاثیر توافق کاهش تولید تولید کنندگان بزرگ نفت ، تنش های فزاینده خاورمیانه و پیش‌بینی کاهش تقاضای جهانی قرار دارد.

جی هتفیلد،. مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری نفتی اینفراکپ گفت اجلاس اوپک حساس است چون تمدید توافق کاهش تولید اوپک برای ثبات بازار اهمیت دارد.

 قیمت معاملات آتی شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه بشکه ای 57.43 دلار اعلام شد که تقریبا 27 درصد در سال جاری رشد داشته است در حالیکه 13 درصد کمتر از اوج 66 دلار 2019 در آوریل است. شاخص نفت برنت هم با 65.20 دلار در هر بشکه ، 21 درصد در 2019 رشد داشت ولی 13 درصد پایین‌تر از اوج 74 دلار سال جاری است.

 وست تگزاس اینترمدیت روز پنجشنبه پس از هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکا توسط ایران و افزایش تنش ها پنج درصد رشد داشت. قیمت نفت پس از حمله به دو نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز هم بالا رفت. این شرایط جریان جهانی نفت را تهدید می کند.

 افزایش قیمت نفت به دنبال یک کاهش شدید در ماه می صورت گرفت که دلیل آن را وخیم شدن روابط تجاری بین آمریکا و چین می‌دانند. جنگ تجاری نگرانی در مورد ضعف اقتصاد جهان و مصرف انرژی را بالا برد. آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا پیش بینی خود را از رشد تولید نفت کاهش داده و از 1.3 میلیون بشکه در روز به 1.2 میلیون بشکه رسانده است. ترس از تقاضای پایین نفت در جهان تاثیر درگیری‌ها در خاورمیانه را تعدیل می کند.

 ولی هتفیلد می‌گوید:« نفت خام ارزان‌تر ممکن است تقاضا را تحریک کند مخصوصا در آمریکا  که وارد فصل پرمصرف تابستان می شویم و قیمت بنزین 15 درصد کمتر از سال گذشته است». وی گفت قیمت نفت آمریکا تا پایان تابستان به محدوده 60 دلار در هر بشکه می رسد.

 تاریخ نشست اوپک و متحدانش از 25 و 26 ژوئن به اول و دوم جولای تغییر یافته است. عامل اصلی تأخیر این اجلاس رویکرد « صبر کن و ببین » است. آنها منتظر نتیجه اجلاس g20 هستند و امیدوارند ترامپ و زی جینپینگ پیشرفتی در قرارداد تجاری داشته باشند.

 نتیجه اجلاس جی20 و مذاکرات بین رئیس جمهور ها به کشورهای عضو اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک کمک می‌کند در مورد تمدید قرارداد کاهش تولید تصمیم‌گیری کنند.

 اگر این توافق تمدید نشود، قیمت نفت کاهش می یابد ولی بسیار نامحتمل است. اگر آمریکا و چین قبل از اجلاس اوپک به توافق تجاری برسند ، احتمال تمدید توافق اوپک کاهش می‌یابد. تحت این سناریو ، عرضه و تقاضا هر دو بالا می روند.


منبع : تسنیم
شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 23931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *