۰

اوپک در انتظار چراغ سبز ایران

اوپک و متحدانش قرار است توافق کاهش تولید نفت را حداقل تا پایان ۲۰۱۹ تمدید کنند. ایران تنها کشور بزرگ اوپک است که هنوز در مورد نیاز به تمدید کاهش تولید نفت صحبتی نکرده است.
اوپک - میز نفت
اوپک - میز نفت
به گزارش میزنفت  ، اوپک و متحدانش قرار است توافق کاهش تولید نفت را حداقل تا پایان 2019 تمدید کنند. عراق روز یکشنبه به عربستان و روسیه در امضای این سیاست پیوست. هدف از این قرارداد بالا بردن قیمت نفت خام در بحبوحه ضعیف شدن اقتصاد جهان است.

 ایران تنها کشور بزرگ اوپک است که هنوز در مورد نیاز به تمدید کاهش تولید نفت صحبتی نکرده است. ایران در گذشته مخالف سیاست های عربستان سعودی بود و می‌گوید این کشور به آمریکا بسیار نزدیک است.

 آمریکا نه عضو اوپک است و نه در توافق  کاهش عرضه شرکت کرده است. واشنگتن از ریاض خواسته نفت بیشتری تولید کند تا جبران صادرات کمتر ایران پس از وضع تحریم‌های جدید علیه این کشور شود.

 اوپک و متحدانش به رهبری روسیه از 2017 برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت تولید را کاهش داده‌اند. در این بین تولید نفت آمریکا افزایش یافته است. آمریکا حالا جلوتر از روسیه و عربستان بزرگترین تولید کننده نفت جهان است.

 ترس از تقاضای ضعیفتر جهانی به خاطر درگیری تجاری بین چین و آمریکا به  چالشهای 14 عضو اوپک در ماه های اخیر افزوده است.

 ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه گفت موافق عربستان برای تمدید کاهش 1.2 میلیون بشکه نفت در روز معادل 1.2 درصد تقاضای جهان به مدت 6 تا 9 ماه دیگر است.

 خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت به احتمال زیاد این توافق 9 ماه دیگر تمدید می‌شود و نیازی به کاهش بیشتر تولید نیست.

ورن پترسون، رئیس استراتژی کالا در بانک ING گفت:« اوپک با عدم تمدید توافق کاهش تولید چیز زیادی را از دست می دهد. عربستان به نفت حدود 85 دلار در هر بشکه نیاز دارد تا بودجه اش سر به سر شود. بنابراین آنها نگران زیاد شدن فاصله این سطح از قیمت با قیمت فعلی نفت در بازار هستند».

 شاخص نفت خام برنت 25 درصد از آغاز 2019 بالا رفته و به 65 دلار در هر بشکه رسیده است ولی افزایش قیمت ها احتمالا متوقف می‌شود چون اقتصاد کند جهان تقاضا را پایین آورده و نفت آمریکا بازار را گرفته است.

 ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق  انتظار دارد این توافق 6 تا 9 ماه دیگر تمدید شود : « مهمترین مسئله رسیدن به یک بازار متعادل و دوری از بی‌ثباتی است. بنابراین من قرارداد تمدید کاهش تولید را امضا می کنم و مخالفتی با 9 ماه ندارم».

 عراق جای ایران را به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک گرفته است و صادرات آن به خاطر سرمایه گذاری های غرب افزایش یافته است.

 در عوض صادرات ایران در ژوئن به خاطر تحریم های جدید آمریکا به 0.3 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. ایران در آوریل 2018، 2.5 میلیون بشکه نفت  صادر کرده بود.

 بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در روزهای اخیر در مورد نشست اوپک صحبتی نکرده است. او قرار است روز دوشنبه به وین برسد.


منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 24006
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *