ایران عامل بی‌ثباتی در خلیج فارس نیست

12 تير 1398 ساعت 13:16

وزیر انرژی روسیه گفت: ایران عامل بی‌ثباتی در خلیج فارس نیست و تحریم‌ها علیه این کشور غیرقانونی هستند.


به گزارش میز نفت ،  الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت: ایران عامل بی‌ثباتی در خلیج فارس نیست و تحریم‌ها علیه این کشور غیرقانونی هستند.

 صادرات نفت ایران مهمترین منبع درآمد این کشور، به‌سختی ضربه خورده است. دونالد ترامپ سال گذشته تحریم‌های سنگینی علیه ایران وضع کرد و آن را پاسخی به فعالیت‌های خرابکارانه ایران در خاورمیانه دانست. در ماه می دولت آمریکا معافیت‌هایی را که به واردکنندگان نفت ایران داده بود، لغو کرد تا صادرات نفت این کشور را به صفر برساند.

 نواک در وین گفت: «در مورد تحریم‌های صادرات نفت ایران، ما حامی ایران هستیم و اعتقاد داریم این تحریم‌ها غیرقانونی هستند. سازمان ملل این تحریم‌ها را تأیید نکرده است».

 وزیر انرژی روسیه اضافه کرد فکر نمی‌کند ایران دلیل وضعیت بی‌ثبات منطقه باشد.

 وی گفت: «این اقدامات به‌طور جدی وضعیت را نه تنها در ایران که تحت تحریم قرار گرفته، بلکه در کل منطقه خلیج فارس بی‌ثبات می‌کند».

 تنش‌ها بین آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. ترامپ تهران را متهم کرده در حملات اخیر به نفتکش‌ها در خلیج فارس دست داشته است. ایران این اتهام را رد می‌کند. یک موشک ایرانی  پهپاد آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد. ایران ادعا کرد این پهپاد بر فراز قلمروی آن پرواز می کرده است. تنگه هرمز، کانالی است بین مرزهای ایران و عمان  که تقریباً 30درصد حمل و نقل نفت دریایی جهان را به‌عهده دارد.

 توافق اوپک

 اوپک به همراه سایر تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه در این هفته به توافقی برای تمدید کاهش تولید نفت تا مارس 2020 رسید. تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک سعی دارند قیمت نفت را افزایش دهند. شاخص نفت خام برنت سه‌شنبه بعد از ظهر 64.84دلار در هر بشکه معامله شد که 0.34درصد کاهش داشت. در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 58.88 دلار در هر بشکه، 0.37 درصد کاهش یافته بود.

 این توافق که در ژانویه سال جاری برای حمایت از قیمت نفت آغاز شد، تولید را 1.2میلیون بشکه در روز کاهش داد و حالا تا مارس سال آینده تمدید می‌شود. به‌غیر از روسیه، 10 کشور غیرعضو اوپک دیگر هم در  اجلاس وین شرکت داشتند.

 آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت دنیا در این مذاکرات حضور نداشت و از این توافق پیروی نمی‌کند. ترامپ قبلاً از اوپک به‌خاطر بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت نفت انتقاد کرده بود، ولی برخی اشاره کردند که تحریم‌های آمریکا بر ونزوئلا و ایران باعث افزایش قیمت این بشکه‌ها شده است.


منبع : تسنیم


کد مطلب: 24033

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24033/ایران-عامل-بی-ثباتی-خلیج-فارس-نیست

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir