گزارش «گاردین» درباره نفتکش توقیفی

بازجویی از 28 خدمه

14 تير 1398 ساعت 16:24

​روزنامه «گاردین» در گزارشی در مورد توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران، نوشته است که سفیر انگلیس در تهران در دیدار با مقام‌های ایرانی از این اقدام دفاع کرده است


به گزارش میز نفت، روزنامه «گاردین» امروز (جمعه) در گزارشی با موضوع توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در نزدیکی «جبل الطارق» توسط نیروهای ویژه ارتش انگلیس، نوشته است که «رابر مکر» سفیر انگلیس در تهران از این اقدام دفاع کرده است.

روز گذشته پس از اعلام خبر توقیف نفتکش «گریس ۱»، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با احضار مکر، به این اقدام لندن اعتراض و تأکید کرد که این نفتکش در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده و «جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.»

بر اساس بیانیه تهران، «سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعا به لندن منتقل خواهد کرد، تأکید کرد انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.» (جزئیات بیشتر)

با این وجود، گاردین نوشته است که اطلاع یافته که مکر در این دیدار «بر موضع بریتانیا تأکید و عنوان کرد که "[انگلیس] از اقدام قاطع مقام‌های جبل‌الطارق" برای اجرای تحریم‌ها علیه رژیم "بشار اسد" (رئیس‌جمهور سوریه) استقبال می‌کند.»


نفتکش «گریس ۱» در محاصره قایق‌های انگلیسی

 
در حالی که لندن مدعی شده است که توقیف این نفتکش با استناد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته، دولت اسپانیا دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که لندن این کار را به درخواست واشنگتن انجام داده است. گاردین هم این روایت را تایید کرده و نوشته است: «وزارت خارجه انگلیس در چند روز گذشته با یک معضل روبرو شده بود و می‌دانست که اگر آنطور که ایالات متحده درخواست کرده، این کشتی را توقیف کند، تهران را که شدیدا به دنبال صادرات نفت است، عمیقا خشمگین می‌کند.»

این گزارش سپس نوشته است که مقام‌های انگلیسی توقیف این کشتی را «وظیفه اخلاقی و قانونی» خود برای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توصیف کرده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تحریم‌های اتحادیه اروپا صرفا برای کشورهای عضو این بلوک لازم‌الاجرا است و نفتکش ایرانی از آب‌های بین‌المللی در حال گذر بوده و ایران نیز عضو اتحادیه اروپا نیست که بخواهد تحریم‌های این اتحادیه را اجرا کند.

با این حال، گاردین نوشته است: «انگلستان تأکید دارد که با تلاش ایران برای افزایش صادرات نفت هیچ مخالفتی ندارد، اما تنها مادامی که این کشور با فروش محصولاتش تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض نکند.»

این روزنامه احضار سفیر انگلیس در تهران را نشانه‌ای توصیف کرده از اینکه تهران معتقد است انگلستان واقعا به دنبال کمک به تهران برای کاهش تبعات تحریم‌های ثانویه آمریکا نیست.

گاردین سپس به شرح نحوه اجرای عملیات توقیف این نفتکش پرداخته و نوشته است که کماندوهای انگلیسی با بالگرد روی عرشه این کشتی پیاده شده‌اند و گروهی دیگر از کماندوها نیز با قایق‌های تندرو کشتی را محاصره کرده‌اند.



بالگرد انگلیسی بر فراز نفتکش «گریس ۱»

 
بر اساس این گزارش، این نفتکش ۲۸ نفر خدمه داشته که توسط مقام‌های جبل‌الطارق مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. عمده خدمه این کشتی هندی هستند. تعدادی اوکراینی و پاکستانی هم در میان خدمه حضور دارند. 

دولت محلی جبل‌الطارق امروز اعلام کرده که این ۲۸ نفر را به عنوان شاهد، و نه مجرم، مورد بازجویی قرار داده است.


کد مطلب: 24047

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24047/بازجویی-28-خدمه

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir