توقیف نفتکش ایران توسط انگلیس غیرقانونی است

15 تير 1398 ساعت 11:42

انگلیس همچنان خود را حامی قرارداد برجام می داند اما اقدام این کشور در توقیف نفتکش ایرانی نیت انگلیس در این زمینه را به تردید می‌اندازد.


به گزارش میز نفت ،انگلیس و جبل الطارق حالا 120 میلیون دلار نفت در دستشان دارند و یک دنیا مشکلات دیپلماتیک و قانونی در پیش ،حتی اگر ثابت کنند که چاره ای جز توقف نفتکش ایران نداشتند .نفتکش گریس1 در همان اوایل سفرش از خلیج فارس به جبل‌الطارق توجهات را جلب کرد .

یک تحلیلگر شرکت اطلاعاتی می گوید این نفتکش رفتار خاصی در ابتدا داشت. سیستم‌های ردیاب خود را خاموش کرد و بعد مسیر پر پیچ و خمی را به آرامی به دور آفریقا در پیش گرفت .

این نفتکش از نوع نفت‌کش‌های بسیار بزرگ VLCC است، که اگر کمی از بارش را تخلیه نکند، برای کانال سوئز بیش از حد بزرگ است .

به نظر می‌رسید این کشتی قصد دارد از بازرسی کانال دوری کند و به جای آن آفریقا را دور بزند. نفتکش گریس1 سابقه حمل سوخت بر خلاف تحریم‌های نفتی ترامپ را دارد .آمریکا سعی دارد صادرات نفت ایران را متوقف کند تا مجبور شود به مذاکرات اتمی بازگردد .

این نفتکش در اوایل سال جاری توانست یک محموله به سنگاپور بفرستد. از آن زمان تحت نظارت دقیق آمریکا قرار گرفت .
انگلیس هنوز هم حامی قرارداد برجام است و از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران پشتیبانی نمی کند ولی این کار ایران را در مورد نیت انگلیس به تردید می‌اندازد. ایران توقیف این کشتی توسط انگلیس را غیرقانونی خواند .

انگلیس و جبل الطارق حالا باید ثابت کنند این نفت از طرف ایران به سمت سوریه می رفته است .اثبات مبدا آن چندان طول نمی کشد. نفت خام بر طبق محل تولید، مواد شیمیایی خاصی دارد .

جبل الطارق ادعا می کند دلایل منطقی دارد که این نفتکش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده است. اگر ایران فکر می کند حق دارد، می‌تواند این مسئله را به دادگاه بین‌المللی بکشاند .

اگر این نفت از طرف ایران آمده باشد، تمام دو میلیون بشکه آن باید در آخر به ایران بازگردانده شود . فعلا تنها دلیلی است برای مجادله بین ایران و انگلیس. از 1913 که دولت انگلیس با حیله قراردادی برای مالکیت تمام نفت ایران بست ، این ماده یک مسئله ستیزه آفرین بین دو کشور بوده است .



منبع : تسنیم


کد مطلب: 24057

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24057/توقیف-نفتکش-ایران-توسط-انگلیس-غیرقانونی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir