۰

سال ۹۸ دوره گذار عرضه نفت در بورس است

مسئول فروش نفت ایران در بورس انرژی با اشاره به اینکه برای جا افتادن بورس نفت باید کمی صبر کرد، گفت: به نظرم تمام سال ۹۸ را باید منتظر ماند و دید که آیا بورس نفت می‌تواند شرایط ایده‌آل ما را فراهم آورد یا خیر، هرچند که تاکنون عرضه نفت در بورس برای ما مطلوبیت داشته است.
امیرحسین تبیانیان - میز نفت
امیرحسین تبیانیان - میز نفت
به گزارش میزنفت ،‌ امیرحسین تبیانیان مسئول فروش نفت و میعانات گازی ایران در بورس انرژی در یک نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس دارای محدودیتی نیست، گفت: تنها‌ شرط ما برای آنکه خریدار بتواند نفت خام و میعانات گاز موردنیاز خود را از طریق بورس خریداری کند، این است که بتواند پیش‌پرداخت تعیین‌شده را بپردازد.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها فضایی را ایجاد کرد که بتوانیم از مدل سنتی فروش نفت فاصله بگیریم، ادامه داد: از ابتدای دهه ۵۰ ما به یک شیوه همواره نفت خود را عرضه می‌کردیم و فروش نفت به سمت بازارهای سنتی بود، اما عرضه نفت از طریق بورس شیوه جدیدی است که برای شکل‌گیری آن باید کمی فرصت داد.

مسئول فروش نفت و میعانات گازی ایران در بورس انرژی اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: کارشناسان و صاحب‌نظرانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند معتقدند باید به بورس نفت زمان داد تا شکل بگیرد و این‌گونه نیست که ما به محض آنکه اراده کنیم نفت را در بورس عرضه کنیم، مشتری وجود داشته باشد.

تبیانیان با اشاره به اینکه برای شکل‌گیری بورس نفت قدم‌های مختلفی دیده شده است، گفت: قدم اول عرضه نفت به صورت فیزیکی در بورس است و پس از آنکه توانستیم قدم اول را به خوبی برداریم، آنگاه به دنبال ابزارهای دیگری خواهیم رفت که یک نمونه آن موضوع فروش نفت به صورت کاغذی است که شرایط آن در حال حاضر در حال آماده‌سازی است.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای راه‌اندازی بورس نفت یک میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین ایران به فروش رفته است، گفت: متاسفانه در طول این مدت نتوانستیم میعانات گازی را از این طریق به فروش رسانیم.

مسئول فروش نفت و میعانات گازی ایران در بورس انرژی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس با اشاره به اینکه چه میزان زمان لازم است تا از این دوران گذار عبور کنیم، گفت: ما تمام سال ۹۸ را برای این مورد در نظر گرفته‌ایم و در پایان سال ۹۸ می‌توانیم به یک جمع‌بندی خوبی برسیم که آیا در عرضه نفت خام در بورس موفق بوده‌ایم یا خیر که هرچند هم‌اکنون توانستیم شرایط خوبی را ایجاد کنیم و برای ما این موضوع مطلوبیت داشت.

تبیانیان با تاکید بر اینکه همواره از زمانی که نفت خام در بورس عرضه شد شیوه عرضه و قیمت‌گذاری ما متفاوت بود، خاطرنشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم‌اکنون که نفت را در بورس عرضه می‌کنیم، از نظر قیمت‌گذاری با زمانی که برای اولین‌بار نفت را عرضه کردیم تفاوت می‌کند و این‌گونه نبوده که ما از همان ابتدا یک شیوه را دنبال کنیم و همواره به دنبال اصلاح شرایط بودیم. بر این اساس من فکر می‌کنم سال ۹۸، سال خوبی برای ارزیابی شرایط فروش نفت در بورس باشد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به ارائه تخفیف به خریداران نفت گفت: همواره خریداران به دنبال دریافت تخفیف‌های بیشتر هستند، اما این‌گونه نیست که ما به هر قیمتی که آنها بخواهند نفت خام را عرضه کنیم.

وی اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بالاخره این نفت متعلق به ایران است و ما نمی‌توانیم با تخفیف‌های بسیار زیاد نفت را در بورس به فروش برسانیم، زیرا ما نسبت به مردم ایران احساس مسئولیت می‌کنیم.


منبع : فارس
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 24078
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *