نفت آلوده به اعتبار روسیه ضربه زد

18 تير 1398 ساعت 11:13

در حالی که بزرگ ترین اختلال در جریان نفت روسیه طی دهه های اخیر رو به پایان است ، به نظر می‌رسد بازار اروپایی این کشور آسیب جدی ندیده باشد ولی اپراتور خط لوله روسیه خسارات جدی دیده است.


به گزارش میز نفت ، در حالی که بزرگ ترین اختلال در جریان نفت روسیه طی دهه های اخیر رو به پایان است ، به نظر می‌رسد بازار اروپایی این کشور آسیب جدی ندیده باشد ولی اپراتور خط لوله روسیه خسارات جدی دیده است. همچنین بحران نفت آلوده به اعتبار روسیه به عنوان تامین کننده مطمئن انرژی ضربه زد.

به نظر می‌رسد برای ترنسنفت بدترین ها اتفاق نیفتاده است. این شرکت بزرگ روسی آنقدر خط لوله دارد که پنج بار دور زمین را بپوشاند.علیرغم بسته شدن شبکه عرضه نفت دروژبا برای چند هفته به خاطر آلودگی نفتی، نشانه های کمی وجود دارد که خریداران، نفت خام روسیه را کنار گذاشته باشند .

ولی برای راحت کردن خیال مشتریان روسیه تعهد کرده خسارت آنها را جبران کند و احتمالا تغییرات هزینه بری هم در عملیات های داخلی ترنسنفت اتفاق می افتد.

بحران دروژبا اول کوچک بود. در آوریل هشدارهایی از سطح بالایی کلوراید عالی در خط لوله بلاروس داشتند ولی خیلی سریع تبدیل به واقعه ای بین‌المللی شد. روسیه که همواره به عنوان یک صادر کننده قابل اطمینان انرژی شناخته می شد و به آن می بالید ، حالا میلیون‌ها بشکه نفت آلوده به مشتریان خود داده بود .این مشکل خسارات اقتصادی و مالی جدی به این کشور زد و چهره آن را مخدوش ساخت .

مسئولیت حل این بحران بر عهده ترنسنفت بود. ترنسنفت یک شبکه از 69 هزار کیلومتر خط لوله را مدیریت می‌کند که از غرب به اروپا و از شرق به چین می رسد. در هفته های آغازین این آلودگی، روسیه سعی کرد نفت آلوده را پاک کند و جریان نفت تمیز را برقرار سازد و به مشتریان اطمینان داد خسارت آنها جبران می‌شود .

ترنسنفت هنوز میزان خسارتی را که ادعا کرده پرداخت می‌کند، برآورد نکرده است. این شرکت تخمین می‌زند 22.2 میلیون بشکه نفت در کل آلوده شده باشد. اگر خسارت 15 دلار در هر بشکه ای که روسیه به قزاقستان پرداخت ، برای سایر کشورها هم اعمال شود هزینه آن صدها میلیون دلار خواهد بود .

در حالی که هزینه این بحران برای روسیه مشخص نیست، تاثیر آن بر بازار نفت به طرز قابل توجهی تعدیل شده است .
ترنسنفت به تدریج ارسال نفت پاک را در می از سر گرفت. از اول جولای تقاضای مشتریان به خوبی تامین شد. یعنی آلمان، مجارستان، لهستان، اسلواکی و جمهوری چک یک بار دیگر حدود 4 میلیون تن نفت تمیز در ماه از طریق اوکراین و بلاروس دریافت کردند .

ولی این مشکل کاملا حل نشده است. به نظر می‌رسد باید در داخل خود روسیه تغییرات بزرگی انجام گیرد .
طبق بررسی ها، نفت خام روسیه در منطقه ای دور افتاده در داخل روسیه توسط کلراید آلوده شده بود. ترنسنفت آن منطقه را به همراه 150 منطقه دیگر در طول سیستم خط لوله خود تحت کنترل ندارد. همه این ها تحت مالکیت شرکت های نفتی و شرکت‌های دسته سوم قرار دارند .

ولادیمیر پوتین اظهار داشت:« ما باید سیستم را عوض کنیم». حالا هدف ترنسنفت این است که اپراتور تمام مناطقی که تحت مالکیت خصوصی قرار دارند هم باشد.

این شرکت کنترل کیفیت نفت را سخت تر کرده است. طبق استانداردهای روسیه، ترنسنفت هر روز محتوای سولفور و پارافین نفت را چک میکند ولی هر 10 روز یکبار محتوای کلراید عالی بررسی می شد. حالا این شرکت بررسی‌ها را روزانه کرده است .

این تغییرات برای کل صنعت نفت روسیه هزینه‌هایی دارد. کنترل وسیع تر و بررسی‌های بیشتر هزینه تولید کنندگان نفت روسیه را افزایش می دهد .



منبع : تسنیم


کد مطلب: 24082

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/24082/نفت-آلوده-اعتبار-روسیه-ضربه-زد

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir