۰

مشکلات تولیدکنندگان داخلی تجهیزات نفت چیست؟

در حالی که 64 درصد دانش فنی در زمینه ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت و گاز در کشور وجود دارد، تنها 30 درصد از بازار تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت و گاز در اختیار سازندگان داخلی است. مشکلات سازندگان داخلی یکی از مهمترین دلایل این وضعیت است.
تجهیزات نفت - میز نفت
تجهیزات نفت - میز نفت
به گزارش میز نفت ، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی اعلام کرده است «در صنعت نفت و گاز کشور حدود 1200 قلم کالا وجود دارد که در حدود 200 تا 300 قلم آن، جزء موارد پرمصرف محسوب میشوند و 60 درصد هزینه پروژه‌های نفت و گاز را تشکیل میدهند. با توجه به آمار موجود، به طور میانگین 64 درصد دانش فنی در زمینه ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت و گاز در کشور وجود دارد. این در حالی است که تنها 30 درصد از بازار تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت نفت و گاز در اختیار سازندگان داخلی است و این موضوع نشاندهنده سهم پایین بازار ساخت داخل است. 

این گزارش در حالی از سوی مرکز پژوهشهای مجلس اعلام شده است که سال 91 این موضوع مورد توجه برخی از منتقدین قرار گرفته و اعلام شده بود فقط 30 درصد از تجهیزات داخلی در صنعت نفت مورد استفاده قرار می گیرد.

 سیروس تالاری که آن موقع نیز رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت بود که گفته بود، هم اکنون تولید‌کنندگان داخلی نزدیک به 60 درصد از دانش و تکنولوژی ساخت تجهیزات نفتی را در اختیار دارند و تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز این میزان به 85 درصد قابل افزایش است.

به گفته این تولید کننده نگاهی به وضعیت کنونی ساخت داخل گویای آن است که از این ظرفیت 60 درصدی، تنها حدود 30 درصد در داخل به کار گرفته می‌شود.

این انتقاد رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت موجب شد تا در هفدهمین نمایشگاه صنعت نفت برای نخستین بار غرفه ای با عنوان جهاد خودکفایی برای نمایش قطعات ساخت داخل و نیازمندی‌های صنعت نفت  تشکیل شود که این موضوع موجب شد تا تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت از داخل کشور افزایش یابد اما با ورود دولت جدید و امکان واردات تجهیزات صنعت نفت، استفاده از کالاهای داخلی جای خود را به کالای خارجی داد تاجایی که برخی از تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت نسبت به این موضوع ابراز گلایه کردند.

رضا پدیدار رئیس اسبق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت به خبرنگار فارس می گوید: ظرفیت بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از 70 درصد عبور کرده است. به طوری که امکان تولید تجهیزات مورد نیاز بین 70 تا 75 درصد است که تولید آن بستگی به شرایط و پارامترهایی دارد مانند مسائل مالی، دانش فنی و مواد اولیه که باید این سه عامل را در کنار هم دید.

وی با اشاره به موضوع تحریم‌ها تصریح کرد: بعد از تحریم امکان واردات مواد اولیه مانند سوپر آلیاژها به داخل کشور بسیار سخت شد و به همین دلیلی تولید برخی محصولات که نیازمند این مواد اولیه است دچار وقفه شده است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط فعلی اگرچه ما ضریب توانمندی برای تولید70 تا 75 درصد از تجهیزات صنعت نفت را داریم اما عملا ضریب اجرایی آن، این رقم نیست و کمتر از آن است چه بسا در شرایط تحریم نیز کاهش پیدا کرده است.

پدیدار با تاکید بر اینکه با مذاکراتی که با وزارت صنعت معدن و تجارت داشتیم آنها اجازه واردات کالاهایی که در داخل کشور بومی‌سازی شده‌اند را نمی‌دهند، گفت: خوشبختانه بهره‌برداران و شرکت‌های بزرگ نفتی موظفند از کالاهایی که  در داخل کشور بومی‌سازی شده استفاده کنند و حق واردات کالاهای مشابه را ندارند. فقط امیدواریم بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که راحت‌تر مواد اولیه برخی از کالاها را وارد کنیم تا بتوانیم به میزان ظرفیت خود این تجهیزات را نیز تولید کنیم.

 با این حال وزیر نفت چندی پیش با اشاره به اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که کالاهای مورد نیاز و ضروری صنعت نفت در داخل تولید شود اظهار کرد در کنار حمایت از تولید داخل باید به دنبال راه حلی رویم تا برکیفیت کالاهای ساخته شده نیز نظارت شود اگر چه هم اکنون کیفیت برخی از کالاهای تولیدی در داخل کشور از کالاهای وارداتی بیشتر است اما نباید کیفیت این کالاها کاهش پیدا کند. 

این گزارش حاکی است گاهی مشکلاتی مانند زمان تحویل و قیمت بالای کالاهای ایرانی نیز از سوی پیمانکاران نفتی مطرح می‌شود که با حذف واسطه ها می تواند این موضوع نیز حل شده و در کاهش قیمت بسیار موثر باشد.

از طرفی نیز تضمین سرمایه گذاری در صنعت نفت از مواردی است که باید از سوی دولت صورت گیرد تا سرمایه گذار به راحتی در این صنعت وارد شود و نگرانی بابت بازگشت سرمایه نداشته باشد.

نجفقلی راد یکی دیگر از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نیز با اشاره به مشکلات موجود سازندگان تجهیزات صنعت نفت به خبرنگار فارس گفت: انجمن سازندگان  با 750 عضو فعال که فقط 140 شرکت آن دانش‌بنیان هستند شرایط بدی را می‌گذراند. 

وی با اشاره به مشکلات موجود در ممنوعیت مواد اولیه گفت: متاسفانه مواد اولیه مورد نیاز ما در گمرک مانده است که باید دولت کمک کند تا این مواد خارج شود تا بتوانیم تولید کنیم. 

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی و با مشکلاتی که اعضای انجمن دارند ما نیازمند حمایت معنوی دولت هستیم زیرا که مشکل اصلی ما نبود مواد اولیه است و وقتی مواد اولیه دیر به دست تولیدکننده می رسد آنگاه نمیتوانیم در موعد مقرر تجهیزات مورد نیاز را به کارفرما برسانیم از این جهت دولت باید شرایط را برای در اختیار گرفتن مواد اولیه تسهیل کند.



منبع : فارس
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 24141
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *