۰

ماجرای طرح «محسن رضایی» برای 20 حلقه چاه نفت

همه این موضوعات در حالی مطرح می شود که حتی در بسیاری از موارد سهم اختصاص یافته از درآمدهای نفتی برای توسعه و آبادانی مناطق نفت خیز به آنها اختصص داده نمی شود یا صرف اموراتی غیر از پیش بینی های قانونی می شود که در صورت اجرای طرح مورد نظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شاهد تحولی بزرگ در مناطقی از خوزستان خواهیم بود و کم کم می توان آن را به سایر مناطق تسری داد...
محسن رضایی - میز نفت
محسن رضایی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، مسجدسلیمان که به شهر اولین ها مشهور است و با کشف اولین چاه نفتی در خاورمیانه، آغازگر تحول نفتی در ایران و منطقه بوده، هم اکنون در وضعیت بغرنجی به سر می برد و طعم تلخ محرومیت، فقر، بیکاری و بیماری های کشنده ناشی از نفت را می چشد. به نحوی که خط فقر مطلق بالای 60 درصد و بیکاری بالای 40 درصد به این شهر چهره ای غم انگیز داده است. در واقع، شاید برای بسیاری از ایرانی ها جای سوال باشد که چرا این شهر علی رغم این میزان از منابع نفتی باید در چنین وضعیتی گرفتار شود!؟

یکی از گلایه های مداوم مردم این شهر همواره این بوده که به اندازه سهمی که مسجدسلیمان در توسعه کشور داشته، به همان اندازه نیز این شهر در محرومیت به سر می برد. در واقع، آن ها علی رغم اینکه خواستار تخصیص بخشی از درآمدهای نفتی به این شهر شدند، اما نه تنها سهمی از آن دریافت نکرده اند؛ بلکه همیشه با عوارض جدی بهداشتی و محیط زیستی ناشی از استخراج نفت روبرو بوده اند.

در همین راستا، پس از وقوع زلزله 5.7 ریشتری در این شهر، توجهات بار دیگر به مسجدسلیمان معطوف شد و صدای مظلومیت آن بار دیگرمنعکس شد.در این رابطه، پس از وقوع زلزله دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد این شهر شد و در جلسه مدیریت بحران مسجدسلیمان، طرحی ارائه داد که می تواند منجر به یک تحول بزرگ در این شهر شود. طرحی که البته نیازمند همراهی دولت و وزارت نفت است.

«محسن رضایی» با اشاره به مشکلات گسترده خوزستان از جمله ریزگرد، سیل و تغییرات اقلیمی، عنوان کرد: ۲ سال است که به این نتیجه رسیدیم که با این دولت‌ها و مجلس مشکل استان خوزستان حل نمی‌شود به همین دلیل یک شورای راهبردی در تهران ویژه رسیدگی به مشکلات خوزستان به‌ویژه مشکلات شمال استان تشکیل شده است که همه سران استان، اعضای خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در آن حضور دارند.

وی در جلسه مدیریت بحران با اشاره به طرح‌های ویژه شهر مسجدسلیمان، اظهار کرد: ۲۰ حلقه چاه نفت در مسجدسلیمان وجود دارد که پوشیده شده‌اند، اما به شکل‌های جدید نفت از آن‌ها قابل بهره‌برداری است، در تلاش هستیم که برای ۱۵ سال درآمد حاصل از این چاه‌های نفت در اختیار شهرستان‌های منطقه از جمله مسجدسلیمان، لالی، اندیکا، هفتگل و گلگیر قرار بگیرد که باعث ایجاد یک آبادانی بزرگ در منطقه شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید صندوق تهیه شود که فرماندار شهردار و فرد به نمایندگی از استاندار هیئت مدیره این صندوق به‌منظور هزینه درآمد نفتی برای منطقه شوند.

وی گفت: طبق دستور رهبری که مصوب شد ۵۰۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی خوزستان مدرنیزه شود در مرحله اول ۲۵۰ هزار هکتار آن آماده شد اما شمال خوزستان در مورد توجه قرار نگرفت که در شورای راهبردی ۴۰ هزار هکتار برای شمال استان در نظر گرفته شده در فاز دوم در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

همه این موضوعات در حالی مطرح می شود که حتی در بسیاری از موارد سهم اختصاص یافته از درآمدهای نفتی برای توسعه و آبادانی مناطق نفت خیز به آنها اختصاص داده نمی شود یا صرف اموراتی غیر از پیش بینی های قانونی می شود که در صورت اجرای طرح مورد نظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شاهد تحولی بزرگ در مناطقی از خوزستان خواهیم بود و کم کم می توان آن را به سایر مناطق تسری داد.

حال باید منظر ماند و دید که در حالی که دولت های گذشته و دولت فعلی همواره به مشکلات این شهر نفتی و سایر مناطق نفت خیز استان خوزستان کم توجه بوده اند، قوه مجریه و وزارات نفت حاضر به همکاری جهت پیشبرد این طرح خواهند شد؟ آیا آن ها مشکلات و تنگناهای مردم مسجدسلیمان را جدی خواهند گرفت؟ آیا شاهد یک تغییر رویکرد اساسی در وزارت نفت در قبال مسجدسلیمان خواهیم بود؟



منبع : تابناک 
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 24144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *