۰

اتمام بخش خشکی فاز 14 پارس جنوبی

مدیر پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: در نتیجه ساخت ۴ سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی، ۵۷۰ میلیون دلار هزینه شده که با استفاده از حداکثر توان داخلی، ۱۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را شاهد بودیم.
پارس جنوبی - میز نفت
پارس جنوبی - میز نفت
به گزارش میز نفت ، محمدمهدی توسلی پور، مدیر پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی امروز شنبه ۲۲ تیرماه ۹۸ در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه ساخت ۴ سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی، هزینه‌ای معادل ۵۷۰ میلیون دلار در برداشته است، گفت: با توجه به اینکه از حداکثر توان داخل در این پروژه استفاده کرده‌ایم، توانستیم از خروج ۱۵۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه سهم ساخت داخل در این پروژه چقدر است، توضیح داد: در مجموع در بخش دریا در حوزه مهندسی، ساخت، نصب و راه اندازی ۱۰۰ درصد از بخش ایرانی استفاده کرده‌ایم؛ اما در بخش تأمین تجهیزات مورد نیاز، تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد این تجهیزات، سهم شرکت‌های ایرانی است.

به گفته این مقام مسئول، لوله‌های CRA مورد نیاز این پروژه تأمین شده و پس از تخصیص منابع مالی، به طور مستمر وارد می‌شود.

توسلی پور با اشاره به اینکه فاز ۱۴ پارس جنوبی دارای ۴ سکو با ۱۱ حلقه چاه است، تصریح کرد: در سال ۹۷ دو سکو نصب و به مدار بهره برداری آمد که در نتیجه آن، ۲۸ میلیون متر مکعب گاز به ظرفیت تولید اضافه شد؛ به عبارتی دیگر از بخش ۱۴A و C برداشت شد؛ این در حالی است که در پاییز امسال نیز، بخش B و D نیز تکمیل و به بهره برداری می‌رسند.

مدیر پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی با بیان اینکه بخش عمده تجهیزات غیر ایرانی را از اروپا و بخش دیگری از آسیای شرقی تأمین کرده ایم، گفت: هیچ ثبت سفارشی برای تأمین کالای جدید وجود ندارد و تجهیزات مورد نیاز وارداتی را ثبت کرده ایم؛ ضمن اینکه با تأمین منابع مالی پیش بینی می‌کنیم بخش خشکی فاز ۱۴ پارس جنوبی، در سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

به گفته وی، پیش از ورود به مراحل ساخت هر یک از سکوها، مجوزهای لازم محیط زیستی برای آنها دریافت می‌شود؛ این در حالی است که باید گفت این سکوها و سازه‌های دریایی کمترین میزان آلایندگی را دارند.

این مقام مسئول، از تکمیل پروژه در سقف قراردادی آن خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش پالایشگاه خشکی این فاز تکمیل نشده است، فاز تولیدی این فاز را به منظور شیرین سازی در اختیار پالایشگاه فاز ۱۲ و ۱۳ قرار می‌دهیم؛ این در حالی است که بخش پالایشگاهی فاز ۱۴پ ارس جنوبی، ۸۴.۵ درصد پیشرفت را تجربه می‌کند.


منبع : مهر
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 24145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *