۰

جزئیات اولین عرضه صادراتی بنزین ایران

نخستین محموله بنزین صادراتی در بورس انرژی ایران به میزان 10 هزار تن روز چهارشنبه به قیمت پایه هرتن 581 دلارعرضه می‌شود.
بنزین - میز نفت
بنزین - میز نفت
به گرازش میز نفت ، یک منبع آگاه گفت: به زودی آگهی عرضه نخستین محموله بنزین صادراتی ایران در بورس انرژی منتشر خواهد شد.

وی گفت: در اولین عرضه بنزین 10 هزار تن بنزین مرغوب با اکتان 91 برای صادرات به مقصد افغانستان روز چهارشنبه این هفته بر روی سایت بورس انرژی ایران قرار می‌گیرد.

به گفته وی همه خریداران داخلی و خارجی  می‌توانند محموله صادراتی بنزین را خریداری و صادر کنند.

به گفته وی بنزین صادراتی قابل عرضه در بورس انرژی ارتباطی به بنزین مصرف داخلی ندارد.

این منبع آگاه گفت: روز چهارشنبه 9 مرداد ماه 1398 نخستین محموله 10 هزار تنی بنزین صادراتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بخش بین‌الملل بورس انرژی عرضه می‌شود.

قیمت پایه هر تن از این محصول 581 دلار تعیین شده و حداقل نوسان مجاز برای رقابت در این عرضه بین 580 هزار و 419 دلار تا حداکثر 581 هزار و 581 دلار است.

بر این اساس، هر لیتر بنزین صادراتی حدود 43 سنت قیمت‌گذاری خواهد شد.

حداقل حجم خرید برای کشف قیمت و همچنین حجم خرید به ترتیب 100 تن خواهد بود و محل تحویل آن از انبار پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مقصد افغانستان است. همچنین تسویه این معامله نیز به صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود ندارد.

نرخ تسعیر ارز بر اساس میانگین نرخ های خرید و فروش نقدی دلار در سامانه نظارت ارز (سنا) متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دو روز کاری قبل از عرضه جهت واریز پیش پرداخت و میانگین نرخ های خرید و فروش روزانه اسکناس دلار سامانه مذکور یک روز کاری قبل از عرضه جهت محاسبه کارمزدها و ارزش معامله قرار خواهد گرفت.

در این عرضه واریز 10 درصد پیش پرداخت جهت انجام معامله در حالی الزامی است که ترم تحویل مطابق با ex-work است. حداقل مقدار خرید برای هر خریدار 1000 تن متریک و میزان کلی خرید باید ضریبی از آن باشد.

خریدار جهت پرداخت وجه المعامله عقد قرارداد، دریافت حواله برداشت و تسویه حساب نهایی به این شرکت به صورت کتبی معرفی می‌شود و بارگیری براساس توافق به عمل آمده در قرار داد فی مابین خواهد بود.

شرکت خریدار نیز موظف به پرداخت هزینه های بارگیری و بالاسری در انبار مبدا تحویل کالا خواهد بود.

همچنین فروش صرفا به شرکتها (اشخاص حقوقی)در چارچوب قرارداد امکان پذیر است و شرکت های ایرانی ملزم به ارائه مدارک شرکت شامل اساسنامه،نامه ثبت اسناد،آخرین تغییرات ثبت شده در روزنامه رسمی،معرفی و ارائه مدارک صاحبان امضاءمجاز مدیرعامل و اعضاء هیات مدیره،کد اقتصادی و شناسه ملی و شرکت های خارجی ملزم به ارائه کد فراگیر از سازمان امور مالیاتی کشور خواهند بود.

در صورت پرداخت ریالی قیمت نهایی فروش بر اساس میانگین نرخ ارز خرید و فروش مندرج در سامانه نظارت بر ارز بانک مرکزی(سنا)در روز واریز وجه به حساب شرکت ملی پخش خواهد بود و خریدار موظف به باز گرداندن ارز ناشی از صادرات محموله های خریداری شده به داخل کشور براساس دستورالعمل های صادره بانک مرکزی است.

بر اساس این گزارش ، خریدار ملزم به برداشت تمام محموله در طول مدت اعتبار خواهد بود ، در غیر این صورت مشمول جرایم برداشت بر اساس مفاد قرارداد فی مابین خواهد شد.

صادرات فرآورده توسط خریدار تنها از طریق زمینی و از مرزهای رسمی و مجاز امکان پذیر خواهد بود و تمامی مسئولیت تحویل فرآورده در خاک کشور مقصد برعهده خریدار بوده و پس از نهایی شدن معامله در بورس هر گونه درخواست تغییر مقصد پذیرفته نخواهد شد.

در صورتی که معامله انجام شده در بورس طبق مقررات آن نهاد فسخ شده تلقی شود، ضمن اخذ جرائم مربوط به فسخ معامله و همچنین کارمزد سهم فروشنده از شرکت خریدار، هیچ گونه قراردادی با آن شرکت منعقد نشده و شرکت خریدار حق هرگونه اعتراض و ادعا را در این خصوص نخواهد داشت.

در عین حال خریدار باید به منظور تسریع در روند عملیات برداشت فرآورده دستورالعمل الزامات HSE که بایستی توسط پیمانکاران حمل و نقل رعایت شود و سایر موارد مرتبط با عملیات و حمل فرآورده را از همکاران معاونت عملیات مدیریت تامین و توزیع دریافت نماید و در نهایت اینکه سایر شرایط مطابق با قرارداد منعقده فی مابین خریدار و فروشنده خواهد بود.



منبع : فارس
سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 24305
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *