۰

علت فروش نرفتن نفت در بورس چیست؟

از ابتدای سال جاری تاکنون فقط یک محموله از نفت عرضه شده در بورس به فروش رفته است که این موضوع نشان می دهد ایرادی در بخش عرضه و یا تقاضا وجود دارد.
بورس - میز نفت
بورس - میز نفت
به گزارش میز نفت ، روز گذشته طبق روال سال جاری یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شد اما اینبار هم بدون مشتری ماند و به فروش نرفت.

مسئله عدم فروش نفت ایران در بورس را می توان از جهات مختلف مورد ارزیابی قرارداد تا بتوان از این روش در جهت فروش نفت در دوران تحریم استفاده کرد.

امیرحسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی چندی پیش در یک نشست خبری گفته بود سال 98 را باید سال آزمایشی بورس نفت محسوب کرد و نباید روی فروش نفت در بورس در این سال حساب ویژه ای باز کرد.

فروش و عرضه نفت در بورس دروازه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به تجارت نفت محسوب می‌شود فرصتی که در شرایط تحریمی حاضر و بدون هیچگون پیچیدگی‌ای جلوی پای مشتریان قرارگرفته و می‌تواند باگذشت زمان و سیر تدریجی موفقیت به یک بازار ویژه و اثرگذار در منطقه تبدیل شود.

برخی از کارشناسان انرژی و بورس مانند محسن مقدم معتقد است به دلیل نبود زیر ساخت ها نباید توقع معجزه در بورس نفت داشت اما به هرحال یک امکان جدیدی است که می توان روی آن حساب کرد.

وی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در دور جدید تحریم‌های نفتی باید جذابیت‌های لازم برای فروش نفت در بورس ایجاد کرد که از جمله این جذابیت خرید و فروش محموله های کاغذی است که می تواند بخش قابل توجهی از نقدینگی موجود در جامعه را به این سمت کشاند.

به گفته وی تخفیف در قیمت پایه‌ی فروش نفت، می‌تواند به عنوان یک امتیاز عرضه نفت در بورس محسوب شود که برای مشتریان خارجی با توجه به شرایطی که ایران در فروش نفت دارد یک مزیت محسوب شود. به هرحال باید دانست اکنون ایران در تحریم فروش نفت است و هزینه فروش نفت در این شرایط بالا خواهد رفت بنابراین مسئولان فروش نفت باید برای مشتریان نفت یک امتیاز قائل شوند.

این گزارش حاکی است امیرحسین تبیانیان، نماینده شرکت ملی نفت در  بورس  انرژی اعلام کرده است در  حال حاضر در راستای جذابیت قیمتی، نرخ صادراتی نفت ایران به مقصد مدیترانه  که ارزان‌ترین نرخ صادراتی برای محموله‌های نفتی  محسوب می‌شود را به‌عنوان قیمت پایه انتخاب شده و مشتریان بر اساس  این قیمت پایه، قیمت موردنظر خود را روی تابلو اعلام می‌کنند. در صورت موافقت  باقیمت مطرح‌شده ،تخفیف موردنظر اعمال و مشتری موفق به خرید نفت می شود.

اما به نظر حمید حسینی،  یکی از اعضای اتحادیه صادر کنندگان  فرآورده های نفتی وقتی قیمت عرضه نفت در بورس جذاب نباشد مشتری هرگز به سمت بورس برای خرید نفت نمی رود  و این رقم باید تغییر محسوسی داشته باشد. آن‌قدر که بازار را بهم بریزد و هزینه‌ی تحریم را برای تحریم کنندگان افزایش دهد. مثلاً اگر نفت 70 دلاری به نصف یا حوالی 40 دلار کاهش یابد و میزان عرضه نیز همزمان افزایش یابد، ان وقت بجای یک‌میلیون بشکه 70 دلاری دو میلیون بشکه 40 دلاری فروخته می شود. اگر قرار است که فروش نفت کشور به 300 تا 400 هزار بشکه برسد و یا بسمت صفر میل کند، در کوتاه‌مدت این راه بهترین انتخاب است. زیرا مانند اهرم فشار عمل می‌کند، بدین گونه که با پایین آمدن قیمت، بازار نوسان پیدا می‌کند و موجب کاهش قیمت جهانی نفت می‌شود. در این صورت کشورهای دارنده نفت متضرر شده و راهی برای ایران باز می‌کنند.

این گزارش حاکی است با این حال برای کنکاش در علت یا علل عدم فروش نفت در بورس با امیر حسین تبیانیان گفت‌وگو کردیم.

وی می گوید اولین نکته در عدم فروش نفت در بورس این است که تاکنون متقاضیان پیش پرداخت 6 درصدی را که به صورت ریالی است پرداخت نکرده اند. قیمت پایه براساس یک قیمت رسمی است که با نرخ مدیترانه محاسبه می شود و وقتی که پیش پرداخت ندهد نمی تواند در مورد قیمت چانه زنی کند.

تبیانیان تصریح کرد: در خرید نفت باید حتما پیش پرداخت انجام شود و بعد وارد ادامه ماجرا خواهد شد و اگر تخفیف بیشتر می خواهد باید پیش پرداخت بدهد.

به گفته این مسئول 6 درصد قیمت 30 هزار بشکه حدود 2 میلیارد تومان بیشتر نیست متقاضی هست اما حاضر به پرداخت این 6 درصد نیست، که نشان می دهد خریدار ها تصمیم در مورد خرید نگرفته اند که می تواند نشان دهد امکانات لجستیکی ندارد و یا توان تامین مابقی پول را ندارد.

تبیانیان ادامه داد: در 2 ماه گذشته یک مشتری بخش خصوصی وارد شده و از ما خرید کرده است و این مشتری باید فرایند را ایجاد کند و مشتریان دیگر هم باید همین کار را انجام دهند که پرداخت پیش پرداخت مشکلی ندارد و مشکل در جای دیگری است که امکانات لجستیکی ندارند و یا اینکه نمی توانند مابقی هزینه ها را تامین کنند.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون کارگزاری ها در حال پیدا کردن مشتری برای ما هستند و این کار را انجام می دهند و ما به دنبال فروش نفت هستیم هرچند موردی وجود نداشته که این مشتری ها اتاق شفاف بورس را رها کنند و به دنبال مذاکره بروند اما عکس این مورد اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: شیوه نامه عرضه نفت در بورس وجود دارد و شرایطی که الان وجود دارد شرایط خوبی است و اگر مشکلی وجود دارد مشکل از فروش و عرضه نیست و متقاضی باید مشکلات خود را برطرف کند.



منبع : فارس
چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 24321
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *