۰

حساب کتاب نفتی‌ها درست درنیامد

بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان تحت تاثیر بازار نوظهور و نگرانی‌های محیط زیستی، سرمایه‌گذاری‌هایشان را پیوسته به جانب گاز طبیعی تغییر داده‌اند، اما اکنون با افت قیمت‌ها، ضربه خورده‌اند.
LNG - میز نفت
LNG - میز نفت
به گزارش میز نفت ، تولیدکنندگان انرژی بزرگ شامل اکسون موبیل، رویال داچ شل، شورون، توتال و BP شاهد افت شدید قیمت‌هایی بودند که در سه ماهه گذشته برای گاز دریافت کرده‌اند. علاوه بر افت حاشیه سود پالایش، ارزان شدن قیمت گاز باعث شد سود سه ماهه دوم این شرکت‌ها کمتر شود.

همزمان با رکوردشکنی تولید گاز در آپالاچیا و تگزاس غربی، قیمت گاز در لوییزیانا به پایین‌ترین سطح فصلی در دو دهه گذشته سقوط کرد. قیمت گاز طبیعی مایع برای تحویل فوری در اروپا و آسیا نیز به دلیل موج پایانه‌های صادراتی جدید که محموله‌های جدید را وارد بازار می‌کنند، ریزش پیدا کرده است.

گاز که سوخت کوره‌ها و نیروگاه‌های برق را تشکیل داده و همچنین یک ماده خام برای تولیدکنندگان مواد شیمیایی است، بهترین چشم انداز رشد بلندمدت را در میان سوخت‌های فسیلی دارد به خصوص به شکل LNG که توسط کشتی‌ها حمل می‌شود.

شرکت شل در صنعتی که به مدت چندین دهه به تجارت LNG مشغول بوده، پیشرو است و شرکت BP در سال‌های اخیر تولید گاز را افزایش داده است. در این بین، شرکت‌های اکسون و شورون ده‌ها میلیارد دلار روی شماری پروژه‌های عظیم LNG در سرتاسر جهان هزینه کرده‌اند.

به گفته دوین مک درموت، تحلیلگر بانک مورگان استنلی، گاز یکی از مواردی بوده که روی درآمد غول‌های نفتی تاثیر منفی گذاشته است اما تاثیر آن روی نتایج مالی کلی، نسبتا اندک بوده است.

قراردادهای بلندمدت LNG بر مبنای نفت خام قیمت گذاری می‌شوند زیرا خریداران خارجی تمایل ندارند قیمت آنها بر مبنای شاخص‌های قیمت منطقه‌ای در نقاطی مانند آمریکا یا شمال غربی اروپا تعیین شوند. با این حال قیمت‌های پایین گاز غول‌های نفتی را تحت فشار قرار داده است. عرضه گاز به خصوص در منطقه شیل پرمیان باسین هیچ نشانی از کاهش ندارد. قیمت‌های گاز محلی به دلیل عدم وجود ظرفیت خط لوله برای انتقال گاز، منفی شده‌اند و بسیاری از تولیدکنندگان چاره‌ای به جز سوزاندن گاز اضافی ندارند.

شورون که در منطقه پرمیان هیچ گازی نمی‌سوزاند قصد دارد تا پایان سال ۲۵ درصد از گاز تولید شده در این میدان را به سایر بازارهایی که قیمت‌های بالاتری دارند صادر کند. این شرکت می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۲۰ که خطوط لوله جدید گشوده می‌شود، این میزان را به ۶۰ درصد افزایش دهد.

اشباع عرضه گاز به ژاپن هم رسیده است و قیمت‌ها برای تحویل فوری در این کشور در شش ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. به گفته یکی از مدیران اکسون موبیل، از ابتدای امسال تاکنون قیمت LNG بازار آسیا تنها سه درصد رشد کرده در حالی که عرضه جهانی بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است.

طبق گزارش بلومبرگ NEF، عرضه جهانی LNG در سه سال آینده از میزان تقاضا فراتر خواهد رفت و در سال ۲۰۲۲ بازار محدودیت عرضه پیدا می‌کند.



منبع : ایسنا
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 24352
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *