۰
۴
روزهای خوش اهالی برج گاز

انتقال دو شرکت نفتی به شرکت گاز

ایده وزارت نفت برای انتقال شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت و گاز پارس به شرکت ملی گاز ایران با تصویب کلیات اساسنامه شرکت ملی گاز در کمیسیون انرژی مجلس یه گام دیگر به نهایی‌شدن نزدیک شد.
شرکت ملی گاز ایران  | میز نفت
شرکت ملی گاز ایران | میز نفت
به گزارش میز نفت، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۸ بود که خبرگزاری مهر در خبری نوشت: با جدی‌تر شدن تغییرات در حوزه اجرایی صادرات گاز، شرکت ملی گاز در صورت تصمیم وزارت نفت حوزه اکتشاف، توسعه و تولید میادین گازی را بر عهده خواهد گرفت. در این خبر اشاره‌ شده بود  طی ماه‌های آینده دو شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت و گاز پارس که تولید گاز کشور را بر عهده‌ دارند به‌زودی از شرکت ملی نفت جداشده و زیر نظر شرکت ملی گاز ایران قرار خواهند گرفت.

بااین‌وجود، وزارت نفت ترجیح داد موضع روشنی درباره این موضوع اتخاذ نکند اما بر اساس طرحی که کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی کشور برای اساسنامه شرکت ملی گاز آماده کرده و کلیات آن را به تصویب رسانده است، این دو شرکت به شرکت ملی گاز ملحق خواهند شد. 

یک منبع آگاه در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این ایده محصول شورای اصلاح ساختار وزارت نفت و از حمایت وزیر نفت برخوردار است. این همان شورایی است که طی چند سال اخیر با یک شرکت بلژیکی نیز همکاری داشته و درنهایت برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های گازی به این مسئله رأی مثبت داده است.

وی افزود: پیگیر اصلی این موضوع و البته اساسنامه جدید شرکت ملی گاز، یکی از اعضای این کمیسیون است. اساسنامه پیشنهادی شرکت ملی گاز هم تفاوتی خاصی با اساسنامه شرکت ملی نفت ندارد و درواقع در برخی بندها، شاهد تغییرات وظایف شرکت ملی گاز هستیم.

وی درباره اینکه آیا در اساسنامه جدید، انتزاع دو شرکت نفتی از شرکت ملی نفت و انتقال آن به شرکت ملی گاز مطرح شده است یا خیر توضیح داد: اساسنامه پیشنهادی به‌صراحت به این موضوع اشاره نکرده است ولی با توجه به شرح وظایف عنوان شده برای شرکت ملی گاز، می‌توان با یک آئین‌نامه شرکت‌های نفتی را به شرکت ملی گاز منتقل کرد.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه چنین طرحی مورد استقبال شرکت ملی گاز است ادامه داد: از سال‌های گذشته تا به امروز، شرکت ملی گاز درصدد بیرون آمدن از زیر سایه شرکت ملی نفت بوده و همواره تلاش می‌کرده است تا با به دست‌گیری توسعه میادین گازی و تولید از آن، صادرات گاز را هم بر عهده بگیرد که در دولت دهم، موفق شد شرکت ملی صادرات گاز را در اختیار بگیرد ولی باروی کار آمدن دولت یازدهم، وزیر نفت این شرکت را به شرکت ملی نفت بازگرداند و درنهایت آن را منحل کرد.

به گفته وی انحلال این شرکت و بیکار شدن کارکنان آن موجب اضطراب کارکنان شرکت‌های نفت مناطق مرکزی و نفت و گاز پارس شده و بر همین اساس، نگرانی‌های بسیاری در بدنه صنعت نفت ایجادشده است.

بر اساس این گزارش، از سال گذشته، واگذاری تولید گاز به شرکت ملی گاز ایران جهت برنامه‌ریزی برای مصارف داخلی و صادراتی در دستور کار قرارگرفته است و گویا توافق‌هایی برای واگذاری شرکت نفت و گاز پارس به شرکت ملی گاز ایران صورت گرفته است که در گام بعدی، واگذاری سایر شرکت‌ها نیز آغاز خواهد شد.
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 24385
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


صفا
United Kingdom
امیدوارم برای کارکنان این دو شرکت سبب خیر بشه این انتقال اگر اجرایی شد , چه نیروهای رسمی چه قراردادی و چه نیروهای پیمانکاری شان .
کمالی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
شرکت گاز عرضه بهره‌برداری از واحد کوچک تقویت فشار گاز برای ذخیره‌سازی گاز در میدان گازی سراجه و پالایش سیال تولید شده در زمستان را ندارد. حالا چگونه می‌خواهد میدان را هم در اختیار بگیرد.
تقویت فشار در این مجموعه باید فشار خط سراسری را تا فشار نهایی ۳۰۰ بار افزایش دهد. به همین منظور ۳ دستگاه کمپرسور با آرایش ۱+۲ نصب شده است که در طی ۷ سال قبل ۳ دستگاه توربین را نابود کرده‌اند. متولی این مجموعه منطقه ۳ عملیات انتقال گاز از شرکت انتقال گاز می‌باشد که به ظاهر در مقوله تقویت فشار گاز تخصص دارند. اما همین شرکت انتقال گاز از بهره‌برداری ۲ واحد پالایشی ۱۰ میلیون متر مکعبی عاجز است و به صورت داخلی مصوب کردند بهره‌برداری از این ۲ واحد پالایشی را به پالایشگاه گاز قشم و سرخون با فاصله بیش از ۱۱۵۰ کیلومتر از قم به بندرعباس واگذار نمایند.
United States
واقعا مسخره هست عده ای سود جو دنبال این هستند که این شرکت‌ها که سود ده هستند رو به سمت گاز ببرند بعد خصوصی سازی شود و دوستان خودشان از این خصوصی سازی سود ببرند
Iran, Islamic Republic of
چالشهای پیشرو در صورت ورود شرکت ملی گاز به حوزه بالادستی نفت و گاز با تصویب احتمالی طرح اساسنامه شرکت ملی گاز توسط مجلس:
1- حجیم شدن وزارت نفت و مغایر با اصل 44 قانون اساسی
2- موازی کاری و ایجاد رقابت در سطح وزرات نفت و ایجاد هزینه های اضافی
3- عدم رعایت الویت بندیهای توسعه میادین نفت و گاز با توجه به حسب میزان بازدهی و بهره وری آنها
4- ایجاد مشکل و ناهماهنگی درامر توازن میزان صادرات نفت و گاز
5- تداخل در وظایف و مسئولیتها مخازن ترکیبی نفت و گاز
6- تضعیف اعتبار شرکت ملی نفت در محافل بین المللی
7- ایجاد توقع مشابه برای شرکت ملی پخش و پالایش مبنی برواگذاری بخشی از حوزه بالا دستی به آن شرکت
8- عدم وجود تخصص و تجربه شرکت ملی گاز در فعالیتهای حوزه بالا دستی (اکتشاف و استخراج)
9- عدم شفافیت کافی در میزان تلافات بالای گاز در شبکه های انتقال و توزیع با توجه به وجود متولی واحد برای تولید، انتقال و توزیع
10- آشفتگی و ایجاد مشکلات پرسنلی برای نیروهای شاغل در بخشهای بالا دستی نفت و گاز