۰

پایان اگزون موبیل در یک قرارداد با عراق

مسئولان عراقی اعلام کردند که این کشور قصد دارد به جای شرکت اگزون موبیل آمریکا، با دو شرکت انگلیسی و ایتالیایی قرارداد ببندد.
تاسیسات نفتی عراق | میز نفت
تاسیسات نفتی عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت، پنج مسئول عراقی اعلام کردند که این کشور در آستانه عقد قرارداد با دو شرکت نفتی اروپایی به جای شرکت «اگزون موبیل» آمریکاست.

این منابع به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که عراق در حال عقد قرار داد با شرکت «بریتیش پترولیوم» (British Petroleum) انگلستان و شرکت «انی» (Eni) ایتالیاست.

به گفته این مسئولان، این قرار داد در خصوص طرح خط لوله مخصوص صادرات است. البته قرار بود این طرح، بخشی از قرارداد بزرگ بغداد با شرکت نفتی «اگزون موبیل» آمریکا باشد.

این مسئولان که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند، بر اساس این توافق پیشنهادی که ارزش آن 400 میلیون دلار است، شرکت‌های بریتیش پترولیوم و انی مسئولیت مدیریت طرحی را بر عهده خواهند گرفت که برای احداث دو خط لوله نفت دریایی به منظور صادرات نفت جنوب عراق از طریق خلیج فارس اجرا خواهد شد.

مسئولان عراقی تصریح کردند، قرار بود فعالیت‌های مربوط به خطوط لوله، بخشی از پروژه بزرگتر به ارزش 53 میلیارد دلار باشد، واگزون موبیل نیز در سال جاری، اقداماتی در این زمینه انجام داد، ولی توافق آمریکا با بغداد، به خاطر اختلاف بر سر قرارداد و نگرانی‌های مربوط به مسائل امنیتی، متوقف شد.

به گفته این مسئولان، این پروژه که مدت زمان آن 30 سال بود، محوری بود که اگزون موبیل برنامه آن را ریخته بود تا در عراق که دومین تولید کننده کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است، پیاده کند و نفوذ خود را گسترش دهد.

این در حالی است که شرکت‌های اگزون موبیل، بریتیش پترولیوم و انی هیچ واکنشی به این مسئله نداشته‌اند.

در همین ارتباط، برخی از منابع نزدیک به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق، اواسط اردیبهشت اعلام کردند که آمریکا از تلاش عراق برای کاهش تکیه بر ایران در بخش انرژی حمایت می‌کند، ولی نمی‌خواهد که این کشور را در آغوش شرکت‌های اروپایی قرار دهد که رقیب شرکت‌های آمریکایی هستند.

 این منابع  گفتند که دولت آمریکا در تلاش است از ماهیت توافقاتی اطلاع پیدا کند که عبدالمهدی در جریان سفیر خود به اروپا از جمله فرانسه و آلمان، منعقد کرده است.

گفته می‌شود، زمانی که عبدالمهدی به بغداد باز می‌گردد، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با وی تماس تلفنی می‌گیرد.  منابع نزدیک به عبدالمهدی اعلام کردند که پامپئو به نخست وزیر عراق گفته بود که در صورتی بغداد از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران مستثنی خواهد شد که «شرکت‌های آمریکایی [در عراق] تسهیلاتی به دست آورند تا در بخش انرژی برق قراردادهایی را اجرایی کنند».

بر اساس پیشنهاد آمریکا به عراق، بغداد می‌تواند تا زمانی به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد که شرکت‌های آمریکایی بتوانند طرح‌های خود را در این کشور اجرایی کنند
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب: 24406
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *